Kunskapshuset  - entré
Kunskapshuset - entré

Kunskapshuset – en skola i världsklass

Höga ambitioner och djärva visioner sammanfattar det nya Gällivare som står inför en omfattande stadsomvandlingsprocess. Målbilden "En arktisk stad i världsklass" innefattar även en central skola utöver det vanliga. Som en del i förvandlingen planerar Gällivare kommun att bygga Kunskapshuset för vilket Liljewall arkitekter står för gestaltningen, i samarbete med MAF Arkitektkontor.

Kunskapshuset ska samla vuxenutbildningen och samtliga gymnasieprogram, både teoretiska och yrkesinriktade, i en och samma byggnad. Stor vikt har lagts på att skapa en hållbar, funktionell och arkitektonisk helhet. Skolan ska både vara välkomnande, tillgänglig och säker – en flexibel och vacker miljö rustad inför framtidens behov av förändring och utveckling.

Med inspiration från den storslagna omgivningen

Den nya skolans volym speglar platsens förutsättningar vördnadsfullt och har hämtat inspiration från de arktiska kontrasterna och den subarktiska vegetationen. Genom en varierad höjd samspelar Kunskapshuset med den omgivande bebyggelsen samtidigt som skalan tonas ned.

På markplan möts besökaren av ett stort entrérum, öppen spis och en central trapphall. Här finns även ett café och en reception. Den sociala trappan "Dagbrottet" är tänkt att bli skolans nav där elever och lärare leds upp mot byggnadens alla verksamheter och avslutas fem våningar upp i konferenslokaler med terrass och utsikt mot Dundret.

Trä ett viktigt inslag

Med limträpelare, träpaneler och takbjälkar så har Kunskapshuset en distinkt träprofil. Det lokalt producerade trämaterialet kombineras med betong i delar av stommen och i bjälklagen från Malmbergets gruva.

Fasaden i trä och glas är uppbyggd genom stora vertikala träpelare i stark röd kulört. Parvis placerade med inspiration från lokala mönster, skapar pelarna varierande gestalter och rytm utmed fasaden. Skolan upplevs som sluten i vissa vinklar och helt uppglasad i andra. De olika fasaderna möter staden med ett sammanhållet uttryck.

Byggnaden har skapats i nära samarbete med kommunens företrädare och representanter genom en utförlig och kreativ arbetsprocess där diverse analyser, hållbarhetsperspektiv, intervjuer och workshops ingått.

"Vi är mycket glada och stolta över att få vara med och rita det nya Kunskapshuset som har stora förutsättningar att bli ett fantastiskt projekt – en arktisk skola i världsklass! Vi tror att Kunskapshuset kommer att utveckla centrum i en väldigt positiv riktning," säger Harald Gamrell från Liljewall arkitekter.

Parallellt med programhandling har detaljplanarbete pågått och därefter kommer arbetet med projektering och upphandling av entreprenör påbörjas. Beräknad inflyttning är höstterminen 2019 om allt går som planerat.

Liljewall arkitekter är ett av Sveriges ledande arkitektkontor med drygt 160 arkitekter och ingenjörer i Göteborg, Stockholm, Malmö och Buenos Aires. Våra tolv marknadsområden inkluderar alla sorters byggnader och byggd miljö från idé till förvaltning. Våra spetskompetenser inom BIM, hållbarhet, tillgänglighet, lås & säkerhet samt visualisering fungerar som ett utmärkt stöd i vårt arbete.

För oss är det självklart att du förväntar dig ett personligt bemötande, ett heltäckande yrkeskunnande inom arkitektur, samhällsbyggnad och säkra leveranser. Eftersom vi anser att ett lyckat slutresultat bygger på ett nära och engagerat samarbete med dig som kund jobbar vi alltid i skräddarsydda projektteam med den kompetens som just ditt projekt behöver. Tillsammans skapar vi lustfylld arkitektur som ger ditt projekt konkurrenskraft.

Harald Gamrell

Arkitekt Uppdragsansvarig arkitekt, Göteborg 0708-795 799