Foto: Anders Bobert, Kunskapshuset i Gällivare.

Kunskapshuset vinner Guldstolen för bästa inredning

Årets bästa inredning 2021 återfinns i en skolbyggnad. Det slogs fast under årets Arkitekturgala den 7 april när Kunskapshuset i Gällivare tilldelades Guldstolen. Skolan har ritats av Liljewall i samarbete med MAF arkitektkontor för Gällivare kommun.

Guldstolen har delats ut sedan 1992 av Sveriges Arkitekter och fyller 30 år i år. Priset går till en nyligen färdigställd inredning av hög arkitektonisk kvalitet som är funktionell och väl gestaltad. I år tilldelas Kunskapshuset priset med följande jurymotivering:

”Inredningens delar har med stor skicklighet flätats samman. Utsidan blir insidan och den röda tråden löper vidare; från de bastanta kraftfullt röda sittmöblerna och den skulpturala mörkt linoljefärgade ståltrappan med sina tvinnade trapplopp till den lekfullt utformade belysningen, lätt, sirlig och grafisk. Årets vinnande interiör är varm, välkomnande och öppen för alla.”

Ett platsspecifikt inredningskoncept
Den norrländska floran, samisk kultur, gruvan i Malmberget och dagbrottet i Aitik är alla betydande inspirationskällor som gett avtryck i Kunskapshusets arkitektur och form. Insidan följer samma koncept som utsidan, arktiskt rött.

- Byggnadens formgivning och uttryck övergår sömlöst in genom glasen där ännu en dimension och skala av konceptet återfinns, säger Lars Olausson, arkitekt på Liljewall.

Stor del av den fasta inredningen och delar av den lösa inredningen har formgivits och tillverkats specifikt för Kunskapshuset. En platsspecifik presidiemöbel klädd i björknäver, en specialdesignad sittmöbel i limträ med tillhörande bord med stålfötter färgsatt i samma djupröda nyans som skolans fasad är några exempel. I matsalen finns tagningsdiskar med tunna ”fiskespön” vilket är ett resultat av att skapa kontraster och spänning mellan det tunna och rörliga mot det grova och stabila. Samma gäller valet av rislampor i matsal och kafé. Det tunna skira, transparenta rispapperet mot det grova, tunga, massiva och kulörstarka. I entrén finns ”Dagbrottet”, den stora svarta ståltrappan, som vrider sig upp genom entrérummet. Den är utformad som gruvgångar och leder till skolans utbildningslokaler.

- Verkligen roligt att en av våra viktigaste funktioner i samhället, skola och utbildning uppmärksammas och prisas. Förhoppningsvis en arkitektur i vardagen för elever, lärare och boende i Gällivare att uppleva och känna stolthet över, säger Jonas Hermansson, arkitekt på Liljewall.

Under projektets gång kontaktades tre samiska konstnärer under för att ge samisk konst en tydlig plats i staden. Tillsammans har textilkonstnären Britta Marakatt-Labba, målaren Anders Sunna, glaskonstnären Monica L Edmondson skapat de två konstverk som integrerats i byggnaden. Ett av verken är en illustrerad mönsterbild som gjutits in i betong på en över 21 meter lång passage i fasaden och den andra en ljusbrunn som lyser i entréhallens golv.

Nationellt och internationellt uppmärksammad byggnad

Sedan Kunskapshuset invigdes hösten 2020 har byggnaden uppmärksammats både på hemmaplan och i internationella sammanhang. Kunskapshuset är sedan tidigare prisad– i fjol vann det tidskriften Rums Swedish Design Awards. Då var det också nominerat till Kasper Salin-priset för årets bästa byggnad, samt till WAF 2021, INSIDE Awards 2021 och EU Mies Awards 2022.

Jurymedlemmar Guldstolen 2021
      - Mia Erlandsson, arkitekt SIR/SAR/MSA