LBF – Leif Blomkvist Forskningsstiftelse

Liljewall arkitekter startar ny forskningsstiftelse med fokus på hållbar samhällsutveckling

Med viljan att främja en hållbar och demokratisk samhällsutveckling har Liljewall arkitekter inrättat en ny forskningsstiftelse. Redan nu kan du som studerar, arbetar eller forskar inom arkitektur, konstnärlig gestaltning och hållbar stadsbyggnad ansöka om medel från Leif Blomkvist Forskningsstiftelse inom Liljewall arkitekter för hållbar samhällsutveckling – LBF. Anslagssökning sker löpande och beslut om aktuella forskningsprojekt tillkännages två gånger om året.

Vi vill stödja forskningen inom de viktiga samhällsområden där vi verkar, samtidigt som vi vill uppmuntra till en fortsatt stark stadsbyggnadsutveckling”, säger Liljewall arkitekters styrelseordförande Lissie Rossing.

Den nyinrättade stiftelsen bär namnet efter en av företagets grundare, tidigare vd och arbetande styrelseordförande Leif Blomkvist. En stark entreprenör och visionär, som tillsammans med övriga partners och styrelse arbetat med att utveckla företagets organisation och framtida inriktning.

”Det är naturligtvis mycket hedrande och utvecklande att få möjlighet att aktivt medverka till att koppla ihop aktuell och framtida forskning med praktikens förutsättningar”, säger Leif Blomkvist.

Anslag kan sökas av enskilda personer eller grupper från institutioner, organisationer och företag. I första hand kommer utbildning och forskning som bedrivs eller tillgodoser intressen i Sverige att stödjas. I andra hand kan medel från stiftelsen fördelas internationellt.

Styrelsen
Stiftelsens ordförande är Leif Blomkvist och styrelseledamöter är ass. Professor Nina Ryd, Chalmers Tekniska Högskola, arkitekt SAR/MSA Lissie Rossing, arkitekt, partner och ordförande i Liljewall arkitekter AB och Niclas Sundgren, marknadschef Division Building Ramböll.

Information om stiftelsen, styrelsen och hur man söker anslag:
www.liljewall.se/lbfstiftelse och www.lbfstiftelse.se

Kontakt: Leif Blomkvist, 0705-46 26 76, lebl@liljewall.se eller leif@lbfstiftelse.se