Liljewall ett av de arkitektkontor som får tävla om projekt i Patentkvarteren i Brunnshög

I stadsdelen Brunnshög utanför Lund ska det byggas helt nya kvarter med bostäder, serviceutbud och kontor. Det finns stor potential i området då både forskningsanläggningar och laboratorier kopplade till Lunds universitet ligger här och gör området till en naturlig knutpunkt. Även om man inte arbetar med just forskning är det enkelt att ta sig hela vägen in till Centrala Lund med spårvagn, vilket gör Brunnshög attraktivt för många.

De två kvarteren i centrala Brunnshög om sammanlagt ca 22 500 kvm BTA, tilldelas genom en markansvisningstävling där Liljewall i team med HSB, Sweco, Utopia Arkitekter och KAMOMA landskap är utvalda att delta. Visionen är att stadsdelen ska bli en inspirerande livsmiljö där människor och idéer möts, och som genomsyras av hållbarhet, livskvalitet och ansvarstagande för kommande generationer.

Det tre ledorden arkitektur, hållbarhet och blandstad ska genomsyra markanvisningstävlingen. Stor vikt läggs vid att kvarterens övergripande gestaltningsidé ska binda samman kvarteren till en helhet. Att den nya bebyggelsen inte bara ska vara hållbar, utan att det även ska synas att den är det, är ett av önskemålen från Lunds kommun.

Kvarteren kommer utgöra Brunnshögs nav med spektakulära projekt, så som stadsdelens stora matbutik, ett 36 våningar högt hus med en publik utsiktsplats, co-working spaces och kulturverksamheter. Förutsättningar för god variation skapas genom flexibla arbetsplatser, olika boendeformer, skiftande fasader och växlande höjder.

När Brunnshög är färdigbyggt kommer uppemot 40 000 personer att bo och arbeta här. Den nya blandstaden ska ge plats åt mycket grönska, och precis intill ligger den redan färdigställda Nobelparken. En mycket större park, omkring 30 fotbollsplaner stor, kommer även att anläggas och kallas Kunskapsparken. Här ska stadsdelens invånare och besökare kunna ägna sig åt rekreation och motion.

- Vi är stolta att få agera Ankararkitekt i ett kreativt samarbete med KAMOMA, Utopia Arkitekter och Sweco. Med vår kund HSB kommer vi tillsammans kunna vara med och bidra till den hållbara, innovativa och blandade stadsdel som Brunnshög är, säger Tina Francke, kontorschef på Liljewall.

Regioner

Liljewall är ett mångfacetterat företag med många styrkor och kompetenser. Våra drygt 260 medarbetare i Göteborg, Stockholm och Malmö ägnar varje dag åt att göra livet lite smidigare, roligare och vackrare. Det gör vi genom att vara ett kreativt, coachande och hållbart arkitektkontor, där vi utvecklas och har roligt tillsammans. Vi skapar arkitektur för en bättre vardag, var du än lever och verkar.

Tina Francke

Kontorschef Malmö, arkitekt 0765-01 71 44