Liljewall ger ut bok om bostadskvaliteter

Liljewall ger ut bok om bostadskvaliteter

Bostadsbyggandet har under de senaste åren blivit en av de mest omdiskuterade samhällsfrågorna. Det råder stor bostadsbrist och politiskt satsas det på ett dramatiskt ökat bostadsbyggande. Samtidigt kommer det signaler om allt större problem med kvaliteten i de nya bostäderna som byggs. I jakten på att rita bättre bostäder har Liljewall arkitekter tillsammans med Ola Nylander från Chalmers analyserat sina egna bostadsplaner. Resultatet redovisas nu i en skrift.

Tillsammans med Ola Nylander, konstnärlig professor i arkitektur på Chalmers, har bostadsstudion på Liljewall under 2016/2017 utvärderat och diskuterat några av sina egna planlösningar.

Genom att samla vårt arbete i en bok vill vi kommunicera våra erfarenheter och tankar till kollegor, byggherrar, stadsplanerare och alla andra som har intresse av att diskutera vad som ger bostaden dess kvaliteter. I de redovisade bostadsplanerna har vi koncentrerat analyserna på genomsikt, zonering, rörelse och flexibilitet. Vi har också gjort intervjuer med några av de boende för att se om analysen stämmer, säger Hilda Esping Nordblom, ansvarig arkitekt och vice VD på Liljewall.

Den bostadsstandard som branschen ritar och bygger efter idag baseras i huvudsak på antingen kärnfamilj eller ensamhushåll. Vårt samhälle består idag av flera olika typer av familjekonstellationer och andra sätt att leva och bo, så behovet av flexibla bostäder är stort.

–Idag byggs många små lägenheter, dels för att möta efterfrågan från ensamhushåll dels för att hålla nere kostnaderna. I våra analyser finner vi att det i mindre lägenheter kan vara svårare att uppnå alla de bostadskvaliteter vi eftersträvar. Här blir det i stället desto viktigare att stärka de kvaliteter som faktiskt är möjliga. De större lägenheterna ger utrymme för rörelse genom flera rum och en ökad möjlighet att förändra rumsindelningen, berättar August Orrling, arkitekt på Liljewall.

Utöver planlösningarna finns det naturligtvis flera andra parametrar som bidrar till en god boendemiljö, såsom byggnadens gestaltning och relation till sin omgivning.

Seminarieserien och boken Bostäder att trivas i. Analyser för ökad trivsel och ökat välbefinnande är en del av ett samarbetsprojekt med Centrum för boendets arkitektur – CBA, där Liljewall arkitekter ingår som forsknings- och utvecklingspartner.

Intresserad av boken?
Vill du veta mer om boken är du välkommen att höra av dig till info@liljewall.se.

Boken lanseras under en festlig tillställning på Liljewalls huvudkontor i Göteborg torsdag 2 november klockan 17.00.