Alexander Gösta, arkitekt på Liljewall och del i forskningssamarbetet.

Liljewall medverkar i forskningssamarbetet ”Digital Twin Cities”

Kompetenscentrumet ”Digital Twin Cities” & Chalmers Tekniska Högskola är en av åtta forskningssatsningar som fått medel från Vinnova. Liljewall är ett av de företag som medverkar i kompetenscentrumet där akademi och näringsliv samarbetar för att utveckla konceptet ”digitala tvillingar” för städer.

Digitala tvillingar har på senare år revolutionerat tillverkningsindustrin och används dagligen för att utveckla och bygga allt mer förädlade produkter. Tekniken har också spridit sig till planeringen och utvecklingen av våra städer, men är där vanligtvis begränsad till visuell representation.

Kompetenscentrumet Digital Twin Cities kommer arbeta med att utveckla konceptet digitala tvillingar utöver visualisering. Arbetet kommer baseras på interdisciplinär forskning i arkitektur, teknik, projektledning, datahantering och integration, matematisk modellering, simulering, visualisering och optimering.

Med dagens teknik att skapa digitala tvillingar kan en bil eller ett flygplan modelleras, och dess egenskaper simuleras och optimeras innan det ens lämnat ritbordet. Något som inom en nära framtid ska kunna bli verklighet för något så komplext som en hel stad.

- Fantastiskt att vi fått klartecken och finansiering för Digital Twin Cities - och att Liljewall är med och bidrar i samarbetet med vår stora kompetens inom den pågående digitaliseringen. Vi var tidiga med BIM projektering på och har fortsatt stort fokus på att driva dessa frågor och arbetssätt.

Vi kommer bidra med att ta fram relevanta verktyg för analys, simuleringar och skisser till plattformen, säger Alexander Gösta, arkitekt på Liljewall och del i forskningssamarbetet.

Forskningssamarbete mellan akademi och näringsliv

En stark intressentgrupp av 28 svenska och internationella partners visar på den stora innovationspotentialen i digitala tvillingar genom hela värdekedjan, som en grund för den fortsatta utvecklingen av livskraftiga, hållbara och demokratiska städer och samhällen.

Spetsforskning kommer att bedrivas inom åtta olika forskningsområden som täcker in alla de aspekter som krävs för att utveckla digitala tvillingar i stor skala, och utnyttja de möjligheter detta ger för arkitektur, stadsbyggnad och byggande med digitalt stöd. Ett särskilt fokus ligger på kunskapsöverföringen till näringsliv och offentliga aktörer, i syfte att stärka Sveriges roll i digitaliseringen och utvecklingen av samhällsbyggnadssektorn.