De högre byggnaderna ut mot Dalbyvägen skapar en naturlig port till staden. Bild: Liljewall arkitekter

Liljewall ritar Lunds östra stadsentré

Den lekfulla variationen av material och arkitektur tillsammans med anpassningen till området och den terrasserade marken var avgörande när vinnaren av markanvisningstävlingen för den östra delen av Södra Råbylund i Lund utsågs.

Tekniska nämnden i Lunds kommun har utsett bidraget ”Lundaportens trädgårdsstad” till vinnare av markanvisningstävlingen för fastigheten Pilgrimen 2 i Södra Råbylund. Vinnande bidrag är ett samarbete mellan OBOS Sverige AB, Lunds Kommuns Fastighets AB (LKF) och Liljewall arkitekter i samarbete med Gunilla Svensson Arkitektkontor AB.

–Så spännande att få vara med och utveckla en så viktig plats för Lund. Lunds kommun var ute efter ett projekt med en hög arkitektonisk nivå, och vi är förstås stolta över att ha kunnat presentera ett sådant förslag,säger Tina Francke, arkitekt och kontorschef på Liljewall i Malmö.

Området ligger vackert beläget i en sluttning i östra delen av Södra Råbylund. Förslaget presenterar 154 bostäder med blandad bebyggelse både vad det gäller upplåtelseform, hustyper, fasadmaterial och byggnadshöjder. Tegelklädda flerbostadshus i norr med spännande fasaddetaljer som fungerar som en ljuddämpande bullervall för den lägre radhusbebyggelsen med naturfärgad stående träpanel i söder.

–Just blandningen av hustyper, fasadmaterial och upplåtelseformer ger vårt arbete en extra dimension, och att få samarbeta med Gunilla Svensson Arkitektkontor ser vi fram emot, säger Jeff Robles, arkitekt på Liljewall arkitekter i Malmö.

Med hänsyn till det geografiska läget så har gestaltningen varit det tyngsta kriteriet i beslutet. ”Lundaportens trädgårdsstad” stack ut som en självklar vinnare, av de sex tävlande bidragen.