Sjöbo Simanläggning - exteriör

Sjöbos multifunktionella simhall invigd

Liljewall arkitekter har för NCC och Sjöbo Kommun ritat den flexibla simhall som invigdes i Sjöbo den 27 augusti. Den nya simhallen erbjuder en badupplevelse utöver det vanliga med familjebad, lekattraktioner, relaxavdelning, café, gym, multi- och tävlingsbassäng.

Med en oregelbunden form och fasad i spårad betong med tydliga skåror som skär i byggnaden är den nya anläggningen ett dynamiskt och modernt tillskott till den befintliga. Funktion har skapat dess form när såväl smarta personalrum med god överblick över bassängerna och en lättåtkomlig, avskärmningsbar 25-metersbassäng med mobil läktare önskades.

Även den omgivande skåneslätten har bidragit med inspiration för att skapa ett tydligt samband mellan inom- och utomhusmiljön. Det gröna, omgivande landskapet sammanflätas med anläggningen genom att byggnadens disposition och de stora glaspartierna tillåter grönskan ”växa in”. Delar av väggarna pryds av mosaik som bildar mönster av ängar och höskullar. I lek- och plaskbassängerna, som kan liknas vid små dammar, finns gröna grodor och näckrosblad för barnen att klättra på.

” I Sjöbo låter vi enkla och aningen vinklade husvolymer spela mot varandra. Det skapar ljusa och inbjudande rum där det alltid är lätt att orientera sig,” säger Calle Hellberg, arkitekt på Liljewall.

Aktivitets- och undervisningsrum samt multi- och tävlingsbassängerna kompletteras med en relaxavdelning med bastu, upplevelseduschar och bubbelpool med utsikt mot den intilliggande parken.

Sjöbo simanläggning är en inbjudande, stadsmässig simhall med flexibilitet och tillgänglighet i fokus som kommer locka badgäster av alla dess slag.

Liljewall arkitekter är ett av Sveriges ledande arkitektkontor med drygt 160 arkitekter och ingenjörer i Göteborg, Stockholm, Malmö och Buenos Aires. Våra tolv marknadsområden inkluderar alla sorters byggnader och byggd miljö från idé till förvaltning. Våra spetskompetenser inom BIM, hållbarhet, tillgänglighet, lås & säkerhet samt visualisering fungerar som ett utmärkt stöd i vårt arbete.

För oss är det självklart att du förväntar dig ett personligt bemötande, ett heltäckande yrkeskunnande inom arkitektur, samhällsbyggnad och säkra leveranser. Eftersom vi anser att ett lyckat slutresultat bygger på ett nära och engagerat samarbete med dig som kund jobbar vi alltid i skräddarsydda projektteam med den kompetens som just ditt projekt behöver. Tillsammans skapar vi lustfylld arkitektur som ger ditt projekt konkurrenskraft.