SKF:s nya huvudkontor och Sköndalsvillan är finalister i Sweden Green Building Awards 2021

Sveriges mest hållbara byggnadsprojekt ska utses. 2021 års finalister i Sweden Green Building Awards har tillkännagivits. SKF:s nya huvudkontor i Göteborg är finalist i Årets LEED-byggnad och äldreboendet Sköndalsvillan i Tyresö tävlar om både Årets NollCO2-projekt och Årets Miljöbyggnad.

Sweden Green Building Council har presenterat de aktörer som på ett utmärkt sätt visat på vilja, engagemang och långsiktighet i sitt hållbarhetsarbete. Två av Liljewalls senaste projekt är bland finalisterna i inte mindre än tre av de nio kategorierna.

Cirkulärt byggande i praktiken

SKF:s nya huvudkontor är en av de två finalisterna som tävlar om utmärkelsen Årets LEED-byggnad. Kontorsbyggnaden fick som första byggnaden i Sverige miljöcertifieringen LEED Platinum enligt den senaste och utökade standarden. Det globala certifieringssystemet LEED syftar till att identifiera, genomföra och mäta miljövänlig design, konstruktion, drift och underhåll av byggda miljöer. Swedish Green Building Council presenterar sitt val av projekt på följande sätt:

SKF:s huvudkontor Götaholm innebär en återanvändning av en befintlig lagerbyggnad till kontor. Här har mycket av byggnadens struktur sparats men interiören har skalats av och fasaden energianpassats. Att få till en energieffektiv byggnad och samtidigt en bra och hälsosam inomhusmiljö var viktiga parametrar för beställaren SKF. LEED som system används av SKF i alla deras nya byggnader men i detta projekt höjdes ambitionen ytterligare för att nå ett högre betyg.

–Alla vinner på att jobba klimatsmart. Det är en fördom att det skulle vara dyrt eller komplicerat. Här ett föredömligt exempel på när miljö- och hållbarhetsfrågorna vävts in i ett tidigt skede och genomsyrar hela processen, säger Matilde Unge, hållbarhetsstrateg på Liljewall.

Dubbla pallplatser för Sköndalsvillan

På uppdrag av Hemsö har Liljewall ritat äldreboendet Sköndalsvillan som är under uppbyggnad i Tyresö. Sköndalsvillan erhöll nyligen certifieringen NollCO2 av Sweden Green Building Council, och är därmed det första äldreboendet i Sverige som fått denna certifiering. Sköndalsvillan är dessutom ett av få äldreboenden i Sverige som innehar certifieringen Miljöbyggnad Guld, och kvalar utöver NollC02-nomineringen även in som finalist i kategorin Årets Miljöbyggnad. Projektet presenteras på följande sätt:

Utöver en nominering i Årets Miljöbyggnad har projektet även nominerats i kategorin Årets NollCO2-projekt. Så utöver det ovanliga i ett äldre- och korttidsboende med en Miljöbyggnadscertifiering var projektet det första äldreboendet att certifieras i NollCO2. Här ryms både äldre- och korttidsboende, en lokal i bottenvåningen och högst upp i byggnaden finns gemensamhetslokaler med anslutning till en stor takterrass. Planerad inflyttning är satt till våren 2022. Här har fokus bland annat legat på klimatpåverkan och energianvändning och lösningar med hybridstommar betong/KL-trä. Solceller i kombination med geoenergi och vattensparande åtgärder samt återbrukad tegelfasad återfinns i projektet.

Att kunna genomföra ett klimatneutralt äldreboende som samtidigt är vackert, funktionellt och ekonomiskt hållbart känns roligt och inspirerande. Det går helt i linje med Liljewalls egna målsättning då företagets samtliga projekt ska vara just klimatneutrala senast 2030, säger Harald Gamrell, arkitekt på Liljewall.

Certifiering NollCO2 innebär att fastighetens totala klimatpåverkan i produktionsskedet ska minskas med minst 30 procent jämfört med traditionellt byggande. Den del av klimatskulden som kvarstår efter att klimatsmarta åtgärder är utförda behöver klimatkompenseras genom till exempel vindkraft, solcellsanläggningar, trädplantering och egna energiprojekt i det befintliga fastighetsbeståndet. Fastigheten kommer därmed att vara klimatneutral till år 2030.

Vinnarna utses under Sweden Green Building Awards som äger rum den 30 november på Stockholm Waterfront Congress Center. Arrangörerna bakom eventet är Swedish Green Building Council, Sveriges ledande medlemsorganisation för hållbart samhällsbyggande.