Munktellbadet i Eskilstuna ritad av Liljewall arkitekter

Sveriges första simhall i guldklass invigd

I helgen invigdes en av Sveriges mest moderna simhallar, Munktellbadet i Eskilstuna som Liljewall arkitekter ritat och projekterat för NCC och Eskilstuna kommun. Munktellbadet är Sveriges första simhall som uppfyllt kraven för benämningen Miljöbyggnad Guld.

I början av 2014 togs det första spadtaget till Eskilstunas nya centrala simhall. Nu, drygt två och ett halvt år senare står dörrarna öppna för allmänheten. Den nyskapande simhallen har vuxit fram genom en aktiv medborgardialog där både barn och föreningsliv fått lämna synpunkter på funktioner och innehåll. Högt på önskelistan stod vattenrutschbanor, trampoliner, hopptorn, klätterväggar och vattenfall. Det finns nu att hitta i anläggningen.

Här finns också en delbar 50-metersbassäng, två multibassänger med höj- och sänkbara bottnar och ett familjebad. En av bassängerna kan dessutom förvandlas till en svalkande biograf där badgästerna kan plaska medan den stora skärmen ovanför visar såväl utbildningsmaterial eller spännande filmer. Munktellbadet huserar även en avkopplande relaxavdelning, en caféservering och ett gym. Sammantaget ska det locka till en badupplevelse utöver det vanliga.

Munktellbadet är byggt utifrån miljöklassningssystemet Miljöbyggnad och har klassats för den högsta nivån, Guld. Valet av byggnadsmaterial har granskats noggrant och stort fokus har lagts på att hålla en så låg energikonsumtion som möjligt vid drift. Det är möjligt genom solceller på taket, LED- och lågenergilampor, lokalproducerad fjärrvärme och elektricitet från kommunens egna vindkraftverk.

Den gestaltningsmässiga utmaningen låg i att inordna Munktellbadet i det historiska industriområdet Munktellstaden. Det nya badhusets strikta formspråk med mustiga tegelfasader, stora glaspartier i tunna aluminiumprofiler och fasaddetaljer av galvat stål ger ett modernt och industriellt uttryck helt i samklang med områdets tegelröda industriarkitektur.

Utöver den utvändiga gestaltningen så har den invändiga belysningen varit tongivande för anläggningen. Genom att använda dynamiskt RGB ljus med spännande färgväxlingar skapas helt nya upplevelser av rummet och bassängerna.

”Invändigt har vi fokuserat på badupplevelser i ljusa och tydligt definierade bassängrum. Utgångspunkten har varit enkla och naturliga rörelsemönster från entrén genom fem olika omklädningsrum och ut till bassängerna. Badet ska vara till för alla och kunna nyttjas samtidigt av olika grupper med olika krav utan att de stör varandra.

Exteriört har vi strävat efter att skapa ett tydligt och modernt tillägg till Munktellstadens historiska industrilandskap. Här har arkitektonisk skärpa och stadsmässighet har varit ledord. Tegel var en självklarhet som materialval och vi har hittat en nytillverkad sten som fångar karaktären i området,” säger arkitekterna Bjarni Ingvason och Calle Hellberg från Liljewall arkitekter.

Munktellbadet invigdes lördagen den 28/5.