Illustration av nya Tumba Centrum

Tumba Centrum på nytt spår

Liljewall arkitekter har tillsammans med centrumägaren Citycon utformat det nya kommersiella konceptet för Tumba Centrum. Tumba centrum står inför en stor förnyelsefas och ombyggnationen är redan i full gång. Köpstråket får ett helt nytt uttryck när de befintliga entréerna förnyas och butiksytan utökas. Besökarna kommer därmed mötas av en trivsammare, modernare och mer lättillgänglig shoppingupplevelse.

Det nya designkonceptet tar avstamp i Tumbas historia som stationssamhälle med inspiration från det tydligaste tecknet för tågens rörelser; rälsen. Med rälsens ömsom parallella och korsande linjer som inspirationskälla växer golvläggningens mönster fram och plockas upp i undertak, väggar och belysning. Detta enkla men starka grundtema ger Tumba Centrum en tydlig igenkänningsfaktor och en egen identitet.

”Vi har valt att låta tågrälsens mönster löpa i en monokrom färgskala av vitt- och svart. Det ljusa golvet med svart räls kompletteras med ett svart undertak mot vilken belysningen skapar dynamiska ljusbilder”, säger Laura Stål från Liljewall arkitekter.

Det har varit viktigt att skapa en smakfull helhet där hyresgästerna får utrymme att glänsa med sina egna butikskoncept. Det tycker jag vi lyckats med genom omsorgsfull färg-, ljus-, och mönstersättning”, fortsätter hon.

Även belysningen i köpstråket förbättras och utformas för att förhöja upplevelsen av rummet och stärka det kommersiella konceptet. Med rätt belysning maximeras färgåtergivning av såväl produkter som ytskikt och förstärker samtidigt både trivselkänslan och orienterbarheten i centrumet.

Citycon investerar totalt 115 miljoner i moderniseringen som även omfattar upprustning av 80 studentbostäder. Våren 2017 planeras förnyelsen vara klar.

Kortfakta:

Tumba Centrum är beläget i södra Botkyrka, bara en kort väg från Stockholm City. Över 16 000 resenärer passerar Tumba Centrum varje dag.

Tumba Centrum har ett stort antal butiker, caféer och restauranger. Här finns både välkända kedjor och mindre lokala butikskoncept. Uthyrbar yta idag ca 25 500 m2.