Lögarängsbadets entré

Vackra utsikter för Lögarängsbadet

Liljewall arkitekter har för Västerås Stad ritat det nya, flexibla Lögarängsbadet som planeras stå färdigt i början av 2019. Med höj- och sänkbar botten, drunkningslarm, tillgänglighetsfokus – och slående utsikt mot Mälaren kommer allmänheten framöver kunna nyttja en simanläggning av världsklass.

Efter flera års planerande har Lögarängsbadets utformning klubbats. Med utgångspunkt i det befintliga utebadets stilrena och modernistiska formspråk har en ny anläggning tagit form. Västeråsbor och andra badgäster kommer att välkomnas till en inbjudande simhall i miljöklass med ljus putsad fasad där generösa glaspartier förenar bassängerna med den omgivande naturen och Mälaren. Kvällstid kommer en effektfull belysning förstärka fasadens uttryck ytterligare.

”Simhallens långsida kommer löpa längs med Mälaren vilket kommer ge besökarna hänförande utsikter även långt inifrån anläggningen. Lögarängsbadet kommer bli en angenäm anläggning i tiden för motionssim, träning, tävling och inte minst glädjefyllt umgänge,” berättar Bjarni Ingvason ansvarig arkitekt, Liljewall.

Entréhallen är öppen och ljus med inbjudande café- och kommunikationsytor. Här samordnas kassa- och caféfunktionen så att en god service kan upprätthållas under öppettiderna. När besökarna passerat entrén och en efterföljande korridor utsmyckad med foton och konst med historisk anknytning till platsen, når de omklädningsrummen uppdelade i fem enheter. Utöver herr- och damavdelningen kommer det finnas två flexibla rum samt ett kombirum med hytter som erbjuder stor flexibilitet för funktionsnedsatta, HBTQ och andra med specialbehov. Till omklädningsrummen kopplas generösa dusch- och torkrum och rejäla bastur. Varannan dusch i duschrummet har mellanvägg och det finns även separata duschar för dem som vill duscha individuellt.

I simhallen finns en tävlingsbassäng, 50 x 25 meter, där SM-tävlingar för 25-metersbana kommer kunna arrangeras. Totalt kommer ca 1300 publikplatser kunna frigöras via bland annat läktaren, balkongen samt tillfälliga platser som ordnas i en läktare tvärs bassängen. Bassängen är även delbar via en höj och sänkbar bom vilket gör att man kan simma både 50- och 25 meter samtidigt. Den är dessutom utrustad med ett drunkningslarm som larmar badvakterna om någon ligger still på botten. Här kommer alla typer av badgäster kunna samlas; motionären, allmänheten och föreningslivets verksamheter.

Lögarängsbadet har även en hopp- och multimbassäng där återigen den storslagna vyn från Mälaren gör sig påmind. Här finns höj- och sänkbara bottnar och bom vilket gör att djupet kan regleras till önskad nivå mellan0-1,8 meter respektive 0 – 3,8 meter.

För lekfullt lärande eller vattengympa finns en undervisningsbassäng, även den med höj- och sänkbar botten. För ökad tillgänglighet finns ett lyftplan samt en rörlig ledad trappa ned i vattnet. Rummet kommer också förberedas för en större LED-skärm där utbildnings- och livräddningsfilm smidigt kan visas.

För de allra minsta finns en spännande barnbassängdel, indelad i fyra zoner, med attraktioner för barn mellan 0-6 år. De yngsta kan leka och plaska intill den konstgjorda stranden och trädgården med vattensprutande blommor. De lite äldre kan åka rutschbana, klättra på vattensprutande sjöfåglar eller plaska i den något djupare bassängdelen. I den tredje bassängdelen finns en hamn med båtar, kranar och flyttbara ”kolbitar” som lockar till lek och bus – och i den sista en krypbar ångbåt. Barnpoolsområdet inramas av väggmotiv och ljuseffekter som förstärker bassänglandskapet.

”Barnbassängerna har inspirerats av Lögarängens historia med handelsträdgård, strandbad, utskeppshamn och utflyktsbåten Elba. Jag tycker vi på ett lekfullt sätt lyckats gestalta platsens arv så att barnen genom interaktiv lek kan utforska den,” säger Bjarni.

Under hösten kommer en systemhandling upprättas i samverkan mellan beställare, konsulter och entreprenörer för en produktionsstart vid årsskiftet. Visionen är att öppna portarna under 2019.