Karlstads nya stadsdel Klara Park. Illustration: Liljewall arkitekter

Vinst för Liljewall i Karlstad!

Karlstads centrala och omtyckta område Klara växer nu norrut. Liljewall har för Riksbyggen, Stiftelsen Karlstadshus, Karlstadhus och Prepart arbetat med parallella uppdrag för 250 nya bostäder. Tillsammans med Karlstads kommun har byggherrarna valt att gå vidare med förslaget från Liljewall.

Den nya stadsdelen kommer att heta Klara Park och stå för ett enkelt stadsliv där det är lätt att leva hållbart, oavsett ålder och livsstil. Här byggs hyresrätter, bostadsrätter och kanske även äganderätter. Stadsmiljöerna blir varierade vilket ger plats för gemenskap mellan grannar men även avskildhet för den som så önskar. Bostäderna får ett fint läge nära Klarälven och en unik kulturmiljö. Dessutom är det bara några minuter på cykel till centrum och järnvägsstationen.

”En ny årsring i Karlstad och vi ser fram emot att vara med och utforma den”, säger Karl Palmberg, ansvarig arkitekt på Liljewall.

En av de största utmaningarna är att E 18 har en stor påverkan såväl visuellt som ljudmässigt för den nya stadsdelen.

­”Att planera för bostäder så nära en trafikerad väg innebär stora utmaningar”, förklarar Karl Palmberg. ”Vägens närvaro blir styrande för den struktur som ska byggas. I vårt förslag står byggnaderna och landskapet för bullerskyddet. Längs motorvägen skapas ett omväxlande landskap som hanterar bullerproblematiken genom en avgränsande mur och grönskande kullar.”

En enig bedömningsgrupp valde Liljewall arkitekters förslag som underlag för kommande detaljplanearbete och arbetet startar direkt.

För mer information:

Karl Palmberg, ansvarig arkitekt, Liljewall arkitekter