Linas Matkasse pausar produkter från Kronfågel

Linas Matkasse pausar produkter från Kronfågel

Med anledning av medierapporteringen om brister i hygien och djurvälfärd i Kronfågels produktion, väljer nu Linas Matkasse att plocka bort leverantörens kyckling ur matkassarna. Beslutet gäller alla produkter från Kronfågel och gäller tills dess att Kronfågel presenterat tydliga åtgärder för att säkerställa hygien och djurvälfärd.

Efter rapportering om brister gällande hygien och avlivningsprocessen, väljer nu Linas Matkasse att tills vidare pausa sina inköp och leveranser från Kronfågel. Beslutet gäller tills Kronfågel har presenterat en åtgärdsplan.

– Vårt uppdrag är att skapa recept och leverera råvaror av högsta kvalitet, det är ett förtroende från våra kunder som vi aldrig kan tumma på. Vi tar frågor om djurvälfärd på största allvar, säger Anna-Lena Dahlberg, ansvarig för hållbarhet och kvalitet på Linas Matkasse.

Redan packad kyckling levereras

De matkassar som redan packats innehållande produkter från Kronfågel kommer att levereras, då vår bedömning är att det just nu inte föreligger ökade hygienrisker i den kyckling som har packats. Berörda kunder kommer informeras direkt med ytterligare information.

Taggar

Linas Matkasse Group grundades 2008 med visionen att förenkla vardagen med inspirerande och varierande middagar direkt hem till dörren. Idag är bolaget Nordens största leverantör av matkassar och ett av de ledande nordiska bolagen inom food-tech. Koncernen har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark med varumärkena Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse och Retnemt. Under 2019 omsatte bolaget 1,1 mdkr och levererade 19,5 miljoner måltidsportioner till hushåll i samtliga verksamhetsländer. Bolaget har runt 250 anställda och ägs av bland annat Herkules Capital, Creandum, Acton Capital samt grundarna av bolaget.

Anna-Lena Dahlberg

Kvalitets-och Hållbarhetschef 0730-212546

En skönare vardag. Välfyllda matkassar hela vägen hem till dörren med recept och ingredienser för goda och varierade middagar till fyra personer.

Linas Matkasse skapar en skönare vardag och underlättar för dig som vill laga god, sund och varierad mat.

Alla familjer är olika. Det är Linas kassar också. Välj mellan olika matkassar i olika storlekar och med olika inriktning. Fler möjligheter för att göra vardagen lite skönare för ännu fler.

Recepten är noggrant planerade av dietisten Lina Gebäck och är väl genomtänkta ur näringssynpunkt. Matkassarna, som levereras direkt hem till dörren, innehåller främst rena råvaror och mindre av blandade produkter eller halvfabrikat – det innebär färre tillsatser. Varje vecka hittar du även ekologiska varor i kassen.