Linas Matkasse utökar erbjudandet och lanserar ny identitet

Idag lanserar Linas Matkasse en uppdaterad visuell identitet samtidigt som antalet rätter kunderna kan välja mellan utökas från 50 till 80 varje vecka. Detta gör receptutbudet till det bredaste inom matkassekategorin. Breddningen är en del av en satsning mot alltmer personifierade matkassar och den nya identiteten med uppdaterad logotyp, nya färger och symboler ska markera de förändringar i tjänsten som gjorts sedan starten för fjorton år sedan.

- Linas Matkasse har ändå sedan starten 2008 haft som syfte att göra det enklare för svenska familjer att äta sund och god mat och att hjälpa fler att lyckas samlas kring middagsbordet i en hektisk vardag. De senaste åren har vi gjort stora förändringar i vår produktmodell och idag kan våra kunder skräddarsy sina matkassar genom att välja rätter själva från ett brett utbud som nu blir ännu större. Den utvecklingen av vårt erbjudande behöver även återspeglas i vår visuella profil, säger Frida Bredin, Head of Marketing på Linas Matkasse.

Den nya identiteten har tagits fram av varumärkesbyrån Grow och hämtar inspiration från köket med mönster från traditionella kökstextilier och smakrika färger inspirerade av färska råvaror. Logotypen har förenklats och fått ett varmt, lekfullt och inbjudande uttryck med en egen röd färgton och distinkta former.

- I Linas nya identitet har vi velat förstärka den matglädje och kunskap varumärket står för och samtidigt skapa en hållbarhet över tid. Identiteten ger utrymme för Linas ambition att utveckla sin position och driva kategorin, säger Linn Andersson, designer på Grow, som har utvecklat den visuella identiteten.

Den utökade sortimentsbredden inkluderar bland annat fler snabba rätter, veganrätter och laktos-och glutenfritt och kan beställas från leveransvecka 11.

- Vi är väldigt förväntansfulla inför den här lanseringen. Både det uppdaterade utseendet och det utökade sortimentet kommer att hjälpa oss att fortsätta bygga vår position kring valfrihet, kvalitet och inspiration och förhoppningsvis få fler familjer att lyckas samlas kring middagsbordet vilket vi tror är en väg till ett bättre, godare liv. Forskning har också visat på många och betydelsefulla fördelar av inte bara att äta bra utan även att spendera den tiden tillsammans, säger Frida Bredin.

Den nya identiteten kommer att lanseras stegvis och hållbart och hela sortimentet med 80 rätter kan ses på linasmatkasse.se

För mer information:

Peter Bodor, Head of Corporate Communications LMK Group

peter.bodor@linasmatkasse.se

Frida Bredin, Head of Marketing Linas Matkasse

frida.bredin@linasmatkasse.se

• varumärken och design
    • linas matkasse
    • matkassebranschen
    • varumärkesidentitet
    • inspiration
    • hemlevererad mat
    • innovation

LMK Group grundades 2008 med visionen att förenkla vardagen genom att erbjuda en stor variation av inspirerande måltider levererade direkt till kundens ytterdörr. Idag är koncernen den största leverantören av matkassar i Norden och en ledare inom skandinavisk foodtech. Koncernen har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark och verkar under varumärkena Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse och RetNemt. År 2020 omsatte LMK Group 1,2 miljarder SEK och levererade cirka 1,74 miljoner leveranser med måltider. LMK Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46 (0) 8528 00 399.

Peter Bodor

Head of Corporate Communications Norden +46 (0)70 6 48 70 65 LMK Group