Linas Matkasse växer i Norden

Linas Matkasse växer i Norden

Ny fusion på den norska matkassemarknaden

Adams Matkasse, dotterbolag till Linas Matkasse, planerar nu att gå ihop med matkasseaktören Godtlevert.no och dubblera omsättning och antal kunder i Norge. Linas Matkasse fortsätter därmed att stärka sin position på den nordiska marknaden efter att förra året även expanderat i Finland och Danmark. Fusionen innebär att Linas Matkasse blir hundraprocentig ägare av de norska bolagen. Affären är förbehållen ett godkännande från det norska konkurrensverket.

– Både Adams Matkasse och Godtlevert.no har en ömsesidig ambition att växa på den norska dagligvarumarknaden. För oss är det här ytterligare ett led mot att bli en långsiktig nordisk aktör. Fusionen i Norge gör den norska marknaden storleksmässigt ungefär likvärdig som den svenska. För åtta år sedan startades Linas Matkasse i mitt vardagsrum där jag tryckte påsarna för hand. Det har från start varit en fantastisk resa som bara fortsätter, säger Niklas Aronsson, VD på Linas Matkasse.

Fusionen mellan Adams Matkasse och Godtlevert.no möjliggörs genom en gemensam strävan efter att öka konkurrenskraften inom norsk dagligvaruhandel. Sammanslagningen dubblerar omsättningen i Norge till närmare 700 MNOK och ökar antalet kunder till närmare 60 000. De två aktörerna blir helägda av Linas Matkasse men kommer fortsätta verka under separata varumärken. Samtidigt som de tillhandahåller marknaden sina respektive kunderbjudanden.

– Det här leder till att vi fortsätter erbjuda produkter med hög kvalitet, direkt från producenten till konkurrenskraftiga priser. Dessutom betyder det att utbudet av produkter kommer öka och valmöjligheterna bli större, säger Veslemøy Tvedt Fredriksen VD på Adams Matkasse.

Niklas Aronsson grundande Linas Matkasse 2008 tillsammans med sin syster Lina Gebäck. 2011 tog bolaget in fler delägare i form av svenska Creandum och tyska Acton Capital. 2015 tillkom Herkules Capital som ny minoritetsägare. Grundarna Niklas Aronsson och Lina Gebäck är tillsammans den största ägaren i bolaget.

Fusionen sker med förbehåll av ett godkännande från den norska konkurrensmyndigheten.

För mer information vänligen kontakta:
Niklas Aronson, VD och grundare Linas Matkasse 070-761 53 33