Lindahl i EU-domstolen i mål om flaskhalsintäkter

Sara Andersson och Mikael Wärnsby företrädde den 20 juni 2019 Baltic Cable AB vid muntlig förhandling i EU-domstolen i Luxemburg (mål C 454-18). Baltic Cable AB äger och driver likströmskabeln ”Baltic Cable” som sammanlänkar de svenska och tyska elsystemen. Målet gäller en begäran om förhandsavgörande från Förvaltningsrätten i Linköping. Frågorna till EU-domstolen gäller bland annat hur s.k. flaskhalsintäkter från sammanlänkningen – som är Baltic Cable AB:s enda intäktskälla – får användas enligt EU:s elförordning 714/2009. Generaladvokatens yttrande i målet väntas den 3 oktober 2019. Senare följer EU-domstolens avgörande, varefter handläggningen vid den nationella domstolen kommer att återupptas.