Stefan Lindbäck, vd Lindbäcks Group, Mikael Brandt, ny styrelseordförande Lindbäcks Bygg, och Magnus Edin, vd Lindbäcks Bygg.

Lindbäcks presenterar bokslut och ny styrelseordförande

Lindbäcks redovisar ett nytt minusresultat, men också en ny styrelseordförande i meriterade Mikael Brandt.
Koncernen går dessutom mot vinst 2021.
– Vi har vänt trenden och går nu mot lönsamhet, konstaterar Magnus Edin, vd, Lindbäcks Bygg.

De senaste åren har präglats av konsolidering och omställning efter att Lindbäcks fördubblat sin omsättning och volym i kölvattnet på investeringen i en ny toppmodern fabrik på Haraholmen i Piteå.
2020 redovisar Lindbäcks Bygg en förlust på 260 miljoner, en resultatförbättring mot 2019, men ändå ett betydande minusresultat.

Stefan Lindbäck, vd, Lindbäcks Group:
– Vår senaste tid har handlat mycket om att hantera en växtvärk, att arbeta med att få balans i systemet igen efter en tid av enorm expansion. Där har vi nu gjort ett stort arbete i organisationen som nu bär frukt. Det känns väldigt bra inför framtiden.
– Vi står dessutom väl rustade nu med redan tagna investeringar i en toppmodern produktionsapparat som nu faktiskt nominerats till Lean-priset vilket i sig är meriterande.

Magnus Edin, vd, Lindbäcks Bygg:
– Vi är inte än där vi vill vara, resultatet för 2020 är belastat med kända förluster som vi nu städar undan. Vi vill få till en ny start mot lönsamhet och expansion. Ägarna och styrelsen har tagit ansvar för att säkerställa verksamheten och det känns bra att kunna fokusera framåt nu.
– Det är långa ledtider i projekten så de negativa resultat vi ser nu är resultatet av projekt som startade för några år sedan. I dag har vi en helt annan bild i nuläget, men det syns i de ekonomiska resultaten som kommer. Vi hoppas därför kunna visa upp lönsamhet redan nu under 2021.

Edin kan också konstatera att pandemin inte drabbat Lindbäcks försäljning under 2020 eller början av 2021.
– Vi har i dag orderböckerna fyllda ett år framåt med fina projekt, vilket är ett styrkebesked. Efterfrågan efter vår hållbara byggteknik som reducerar koldioxidutsläpp med cirka 50 procent mot traditionell byggteknik är fortsatt stor.

En nyhet tillsammans med bokslutet är att Lindbäcks Bygg får en ny styrelseordförande i Mikael Brandt med en gedigen erfarenhet och kunskap om svensk industri efter 15 år som verksamhetskonsult såsom partner och delägare i Capacent Management Consulting AB och tidigare Senior konsult på EY, Corporate Finance.

– Det är naturligtvis otroligt hedrande att bli tillfrågad och föreslagen som ordförande i Lindbäcks Bygg AB. Avgörande för mig har varit den värdegrund Lindbäcks vilar på och som vi ska vara stolta över och säkerställa för framtiden samt att marknaden behöver Lindbäcks.

Brandt räds inte de miljonförluster som Lindbäcks redovisat för 2019 och 2020:
– Lindbäcks är inne i en förändringsprocess vars syfte är att skapa en plattform för framtida tillväxt och lönsamhet. Mycket har gjorts, ett imponerande arbete av organisationen och ledningen måste jag säga, men vi har en del kvar att göra innan vi kan säga att vi är där vi vill vara. Jag är helt övertygad om att kommer nå dit och tillsammans ska vi möta de utmaningar vi står inför.

– Jag vill i sammanhanget passa på att tacka avgående styrelseordförande Anders Svensson för den tid han varit på Lindbäcks och för det gedigna arbete han gjort. Jag vet att Anders brinner för Lindbäcks och jag är tacksam för att i framtiden få använda honom som bollplank och stöd, vilket han utlovat och jag tar som ett löfte. En kort tid tillsammans har trots det skapat ett vänskapsband som jag värdesätter högt, avslutar Brandt.

Anders Svensson, avgående styrelseordförande:
– Jag är mycket tacksam för att ha fått vara med och leda Lindbäcks under en fantastisk resa i företagets långa historia. Jag är övertygad om att Lindbäcks har en ljus framtid och kommer att följa den fortsatta utvecklingen med intresse. Nu skaffar jag mig tid och utrymme för att göra sådant jag inte hunnit med.

Lindbäcks har tidigare haft en styrelse och fyra bolag, Group, Bygg, Fastighet och Boende.

Under bolagsstämman i juni ändrades strukturen, från och med nu har varje bolag en egen styrelse. Lindbäcks Group har Annica Lindbäck som styrelseordförande, Lindbäcks Bygg har Mikael Brandt som styrelseordförande och Lindbäcks Fastighet har Anna Bergsten som styrelseordförande.

Lindbäcks Boendes verksamhet och personal ligger i dag i Bygg.

Förändringen görs för att anpassa styrelsesammansättningen mer specifikt mot varje bolags inriktning och behov av styrelsekompetens.

Kategorier

Vi bygger industriellt för att vi tror på boende för fler. I nära samarbete med våra kunder och med en stark drivkraft för innovation utvecklar och bygger vi industriellt producerade flerbostadshus i trä – allt för att skapa slagkraftiga och hållbara boenden som motsvarar morgondagens behov. Vi lägger stort fokus på hög boendekvalitet och genom att alltid samarbeta med några av landets främsta arkitektkontor skapar vi attraktiva, sunda och funktionella hem där människor trivs och ska ha råd att bo.

Familjeföretaget startade 1924 i Piteå, där huvudkontor och våra två produktionsanläggningar finns. Vi har även kontor i Stockholm, Göteborg och Kiruna och totalt är vi ca 600 medarbetare som arbetar efter våra kärnvärden; kunskap, engagemang och drivkraft.

Med målet att bli Europas modernaste producent av flerbostadshus har vi idag en helt ny produktionsanläggning. Den invigdes i slutet av 2017 och är helt försörjd av solenergi och fjärrvärme. På Lindbäcks är vi kända för att vara innovativa, och det stämmer – vi siktar aldrig annat än framåt.