Varje år kompletterar Linde energi drönarbesiktning av elnätet med helikopterbesiktning. Foto: Linde energi

Nu synas elnätet från ovan – "Ett komplement till drönare"

Med start måndag 31 maj besiktigar Linde energi sitt 180 mil långa elnät med hjälp av helikopter. Vi flyger över stora delar av Lindesbergs kommun samt Närkes Kil med omnejd – ibland på låg höjd.

- Vårt jobb är att se till att våra kunder alltid har el – året runt, dygnet runt. För att kunna erbjuda en hög leveranssäkerhet behöver vi varje år besiktiga vårt ledningsnät. Vi kan då upptäcka potentiella trädpåfall och andra risker samt enklare utvärdera och prioritera våra insatser, säger Joakim Johansson, affärsområdeschef El på Linde energi.

Besiktningen med helikopter sker under vecka 22, med start måndagen den 31 maj, vilket är något senare än vanligt.

- Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer och vill kunna genomföra en coronasäker helikopterbesiktning. Nu är piloten fullt vaccinerad mot covid-19, vilket känns tryggt för alla inblandade, fortsätter Joakim Johansson.

Helikopter – ett komplement

Linde energis ledningsnät är cirka 180 mil långt och sträcker sig över stora delar av Lindesbergs kommun samt Närkes Kil med omnejd.

- Vi besiktigar regelbundet delar av ledningsnätet med drönare, men på många håll är nätet mer svårtillgängligt. Helikopterflygning är helt enkelt ett komplement till drönare, avslutar Joakim Johansson.

Flygning på låg höjd

- Helikoptern flyger tidvis på väldigt låg höjd och kan därför röna viss uppmärksamhet. Särskilt hästar och andra djur kan lätt bli rädda av det smattrande ljudet och därför hoppas vi att informationen når ut till djurägarna, så att de kan vidta eventuella åtgärder, hälsar Fredrik Klingvall, kommunikationsansvarig på Linde energi.

Som energiproducent har vi ett större ansvar än att enbart leverera el och värme till bostäder, företag och samhällsfunktioner. Det  handlar om hur vi hanterar vår produktion och vilka värderingar som styr oss framåt. Därför är vi stolta över att all vår el är 100 % förnybar.

Idag har vi fem egna vattenkraftverk och Örebro läns största markförlagda solpark. Vi satsar på ny teknik och smarta initiativ för att ständigt minska vår klimatpåverkan. På så vis skapar vi hållbara lösningar för att alla ska kunna leva, jobba och utvecklas i Bergslagen. Idag och imorgon.