Stor ökning av antal elbilar i Lindesberg under 2022

Stor ökning av antal elbilar i Lindesberg, 55 procentig ökning under 2022

Lindesbergs kommun fortsätter att vara ledande av utvecklingen av laddbara bilar och laddplatser i länet. Antalet laddbara fordon i Lindesberg ökade med 55% under förra året. Att allt fler väljer att köra elbil syns tydligt i statistiken för nybilsförsäljningen i Sverige. Hela 55% valde laddbar bil som nybil i vårt land under 2022, motsvarande siffra för hela EU var bara ca 19%.

Nu tar Linde energi nästa steg i utvecklingen för att fortsätta hållbarhetsarbetet i kommunen.

- möjligheten till hemma- och arbetsplatsladdningen är en framgångsfaktor för att fler ska välja alternativet elbil. Där kommer vi att arbeta stenhårt för att erbjuda fastighetsägare utökade möjligheter säger Linde energis vd Jens Isemo

Redan 2018 invigdes de första publika laddstationerna för elbilar i Lindesbergs kommun. Sedan dess har trenden varit tydlig. Såväl antalet laddbara fordon som rullar på vägarna, som laddningen i det publika nätverket har ökat stadigt för varje år.

- Vi har ett väl utbyggt publikt laddnätverk i Lindesbergs kommun. Vi var tidigt ute och vår uppgift är att ge förutsättningar för gemene man att göra medvetna och hållbara val. Det ska vara enkelt att välja elbil i Lindesbergs kommun, säger Jens Isemo, vd på Linde energi.

Förutom laddstationerna i centrala Lindesberg finns numera publika laddstationer i Frövi och Fellingsbro. Det är inte bara i Lindesbergs tätort det ökar utan det syns också en tydlig ökning i antalet laddningar i både Frövi och Fellingsbro.

Totalt laddades 74 323 kilowattimmar (kWh) i kommunens publika nätverk under förra året - en ökning med 356 procent jämfört med år 2020. Omvandlat till körsträcka innebär det att en normal elbil kan köras drygt 10 varv runt jorden på energin som levererats från de publika laddstationerna.

Ökningen i antalet laddbara fordon och laddningen i Lindesbergs publika nätverk går hand i hand. Totalt fanns 8 287 laddbara fordon i Örebro län i december 2022, varav cirka 500 återfinns i Lindesbergs kommun. Detta enligt statistik från elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle.

- I takt med ett ökat utbud av laddbara fordon, högre bränslepriser och incitament att köra laddbart fortsätter ökningen även under 2022. 55% av nya bilar i Lindesberg var laddbara under 2022 – och den effekten kommer förmodligen hålla i sig och bli ännu mer tydlig de närmaste åren, spår Jens Isemo.

Örebro läns bäst utbyggda laddinfrastruktur - en gemensam satsning

Lindesbergs kommun erbjuder i dagsläget Örebro läns bästa utbygga laddinfrastruktur. Satsningen på laddstationer är en långsiktig investering som Linde energi genomfört i samverkan med kommunen. Laddstationerna i kommunen drivs i samarbete med den nationella laddoperatören Mer. Stationerna ingår i Mer’s rikstäckande publika laddnätverk i Sverige och Norge och kan användas av alla laddbara bilar på marknaden.

Samtliga 32 laddplatser i Lindesbergs kommun hittar du via lindeenergi.se.

För frågor kontakta:

Jens Isemo VD Linde energi mobil 0705671878

Leif Lundell T f Kommunikationsansvarig Linde energi mobil 0707901886

Linde energi erbjuder energi för ljus, kraft och värme till Bergslagen. Med hållbara lösningar och personlig närvaro ger vi våra kunder den bästa servicen. Vi ägs av Lindesbergs kommun och är närmare 50 medarbetare.

Som energiproducent har vi ett större ansvar än att enbart leverera el och värme till bostäder, företag och samhällsfunktioner. Det  handlar om hur vi hanterar vår produktion och vilka värderingar som styr oss framåt. Därför är vi stolta över att all vår el är 100 % förnybar.

Idag har vi fem egna vattenkraftverk och Örebro läns största markförlagda solpark. Vi satsar på ny teknik och smarta initiativ för att ständigt minska vår klimatpåverkan. På så vis skapar vi hållbara lösningar för att alla ska kunna leva, jobba och utvecklas i Bergslagen. Idag och imorgon.

Simon Tullstedt

Presskontakt Marknads- och kommunkationschef Kommunikation 0581-88712

Linde energi. Personlig värme. Kraft från Bergslagen.

Som energiproducent har vi ett större ansvar än att enbart leverera el och värme till bostäder, företag och samhällsfunktioner. Det handlar om hur vi hanterar vår produktion och vilka värderingar som styr oss framåt. Därför är vi stolta över att all vår el är 100 % förnybar.

Idag har vi fem egna vattenkraftverk och Örebro läns största markförlagda solpark. Vi satsar på ny teknik och smarta initiativ för att ständigt minska vår klimatpåverkan. På så vis skapar vi hållbara lösningar för att alla ska kunna leva, jobba och utvecklas i Bergslagen. Idag och imorgon.

Linde Energi AB
Skrinnargatan 6