Linde Material Handling når viktig milstolpe – en miljon producerade motviktstruckar

Sedan 1959 har Linde Material Handling producerat motviktstruckar i Aschaffenburg, Tyskland, och i mars rullade den miljonte motviktstrucken ut – en minst sagt viktig milstolpe.

När den miljonte motviktstrucken lämnade produktionslinan i Aschaffenburg firades det med pompa och ståt. Allt fångades självklart på film och i bilder, för att kunna fira ögonblicket med alla medarbetare på ett coronasäkert vis. Trucken rullades ut i en gång upplyst av fyrverkerier i klarröda Lindefärger och ovan löd texten ”1 000 000”.

Nästa dag var det dags för trucken, en Linde H35, att skickas till sin framtida arbetsplats Colorobbia España S.A, en av Spaniens ledande leverantörer inom keramik- och glasproduktion. Colorobbia är en Lindekund sedan 24 år tillbaka och den miljonte trucken ingår nu i deras flotta bestående av drygt 60 truckar.

Lindes första motviktstruck ”Hubtrac” producerades för mer än 60 år sedan. Hubtrac revolutionerade marknaden för gaffeltruckar, som på den tiden kännetecknades av att vara svårmanövrerade. Med sin hydrostatiska drivning möjliggjordes dubbelpedalsmanövrering vilket gjorde trucken ideal för lastning och lossning av gods.

Än idag, över 60 år senare, sätter Linde Material Handling nya standarder i branschen och skapar produkter och lösningar för framtiden. Vare sig det gäller truckar, assistanssystem, digitala system eller energilösningar.

– Vårt mål har alltid varit detsamma, att göra det möjligt för våra kunder att göra sina processer så effektiva och säkra som det bara går, för en mer framgångsrik verksamhet, förklarar Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management på Linde Material Handling. Vi har redan siktet inställt på nästa viktiga milstolpe – lanseringen av Lindes nya generation elektriska motviktstruck i juni i år.

Linde Material Handling, som ingår i KION Group, är en ledande global tillverkare av motviktstruckar och lagertruckar samt leverantör av lösningar och service för intralogistik. Med ett sälj- och servicenätverk i fler än 100 länder finns företaget representerat i alla större regioner världen över.

Under räkenskapsåret 2019 genererade Linde MH EMEA (Europa, Mellanöstern, Afrika) en total omsättning på ca 3,5miljarder EUR med drygt 12 000 anställda över hela världen. Den globala försäljningen av Lindetruckar uppgick till över 135 000 under 2019.