Linde connect:charger ger kontroll över truckarnas energiförbrukning

Nytt system för att hålla nere truckflottans energikostnader

Linde Material Handling lanserar systemet connect:charger som övervakar truckarnas energiförbrukning, minimerar energitoppar och säkerställer ständig tillgänglighet.

När flera truckar i verksamheten laddas samtidigt ökar strömbehovet snabbt. Toppar i strömförbrukningen är en av de största orsakerna till skenande kostnader för verksamheter med elektrisk truckflotta. Problemet är vanligast bland truckar utrustade med litiumjonbatterier då de kan pausladdas när som helst under dagen. I systemet connect:charger kan den truckansvarige smidigt bestämma vilka truckar som ska prioriteras, ställa in tidsspecifika begränsningar och minimera det totala effektuttaget.

– De tillfälliga topparna kan leda till permanenta kostnadsökningar. Det kan då vara svårt att bestämma vilka truckar som ska laddas för att säkerställa deras tillgänglighet, säger Nicklas Jander, Product Manager på Linde Material Handling. Systemet ger full överblick och kontroll över truckflottans energikostnader och behov – samlat på ett och samma ställe.

Intelligent och intuitiv laddning
    Connect:charger består av en hårdvara och mjukvara som kopplar samman laddarna i ett nätverk. Genom en central styrenhet portioneras den tillgängliga effekten automatiskt enligt de regler som satts upp. Systemets dashboard ger en tydlig överblick. Här hämtas relevant information, som när en specifik truck är redo att användas igen eller hur mycket energi som förbrukats under dagen.

Nya inställningar kan enkelt sättas upp genom bara några få klick, för att ytterligare reglera laddningsbeteendet efter behov.

– Den truckansvarige får möjlighet att bestämma truckarnas laddningstider och maximala effektuttag för att minimera energitoppar. Genom att sätta prioritetsordning får truckarna med låg batterinivå förtur, vilket säkerställer tillgängligheten, förklarar Nicklas.

Connect:charger finns tillgängligt på nya laddare och för eftermontering på befintliga laddare.