Uppdaterade truckmodeller ökar säkerheten på lagret

Uppdaterade truckmodeller ökar säkerheten på lagret

Linde Material Handling lanserar nu tio uppdaterade truckmodeller av låglyftare och ledstaplare med lyftkapacitet från 1,2 – 2,5 ton och lyfthöjd på 5,3 meter. Truckarna erbjuder en mer ergonomisk och säker körning med nya generationens förarplattform, samt nya digitala funktioner.

För en så effektiv materialhantering som möjligt krävs kraftfulla, ergonomiska och säkra truckar. Det är med detta i åtanke som truckmodellerna uppdaterats.

- Truckarna kommer nu upp i en hastighet på 14 km/tim och drivs av en kraftfull 3 kW trefasmotor. De är även utrustade med vibrationsdämpande system och avancerade stödhjul för att öka prestandan, utan att kompromissa med truckförarens bekvämlighet, förklarar Robert Wärn, Product Manager på Linde Material Handling.

Ergonomiskt utformade
    Modellerna finns tillgängliga med den så kallade SP-plattformen, ett unikt förarskydd i stål som omger förarplattformen och gör så att föraren hela tiden befinner sig inom truckens konturer, vilket reducerar risken för skador. Dessutom står föraren i en 45° vinkel, vilket ger bättre överblick utan att behöva vrida på huvudet eller kroppen. Förarens position underlättar inte bara truckkörningen, utan förebygger också spänningar och hälsoproblem i rygg och nacke.

Truckarna har också större förvaringsfack och fler hållare för arbetsmaterial. En ny multifunktionsskärm visar tydligt viktig information om exempelvis driftstimmar, batteristatus och underhåll.

Truckarna av SP-modell är optimala för längre sträckor, medan AP-modellerna passar bäst för trånga utrymmen då de har en fällbar plattform för ökad rörlighet. Truckarna i HP-modell (high performance) är avsedda för mer högpresterande arbete och går i högre hastighet.

Smarta tillval säker körning och smidig laddning
    Ett nytt fotdetekteringssystem kan väljas till, som bromsar trucken om förarens fötter lämnar det sensorskyddade området. För SP-versionerna finns en ny lösning för Linde BlueSpot där lampan är integrerad i SP-plattformen och är på så sätt skyddad.

Batteritråget är designat för både litiumjon- och bly-syra med möjlighet till integrerade laddare för båda alternativen.

De uppdaterade versionerna gäller följande modeller:

• Linde T20 – T25 SP (låglyftare med lyftkapacitet på 2 – 2,5 ton)
    • Linde T20 – T25 AP (låglyftare med lyftkapacitet på 2 – 2,5 ton)
    • Linde L14 – L16 SP (ledstaplare med lyftkapacitet på 1,4 – 1,6 ton)
    • Linde D12 – D14 SP (dubbelpallsstaplare med lyftkapacitet på 1,2 – 1,4 ton)
    • Linde D12 HP SP (dubbelpallsstaplare med lyftkapacitet på 1,2 ton)
    • Linde D12 HP AP (dubbelpallsstaplare med lyftkapacitet på 1,2 ton)