Nu lanseras Firemill – en svensk innovation som sätter twist på brandbekämpning

De flesta hemmabränder startar i köket(1) och många skulle kunna undvikas. Firemill är en ny typ av brandsläckare som är avsedd för mindre bränder och som är ett komplement till den vanliga brandsläckaren/pulversläckaren. Brandsläckaren drivs med en likadan koldioxidpatron som den man använder i kolsyremaskiner för att tillverka kolsyrat vatten. Detta innebär att den både är enkel att använda och att öva med - och den är dessutom billig och enkel att fylla på. Firemill, som lanseras av företaget Inventi Vidi och gasbolaget AGA, är designad för att stå framme i köket och finnas nära till hands om olyckan är framme.

- Det kan kännas läskigt och svårt att ta fram en brandsläckare och ofta finns den inte heller nära till hands om olyckan är framme. Det är vår förhoppning att Firemill som både är enkel att öva med och att använda ska bidra till att sänka tröskeln till att använda brandsläckare så att släckningen blir en instinkt, säger Martin Westberg, VD på Inventi Vidi AB.

Varje år inträffar 6 000 bränder i svenska hem. En tredjedel av olyckorna sker i köket och av dessa inträffar en majoritet i anslutning till spisen.(2) Tiden mellan upptäckten av en brand och starten på släckningen är det som avgör hur stor skadan blir. Där kan en lättillgänglig snabbsläckare göra skillnad. För att släcka en eld med Firemill behövs bara en twist, som att skruva på en pepparkvarn.

Firemill kan användas vid mindre bränder och är ett komplement till pulversläckaren. Den ersätter inte pulversläckaren.

- Vi tror att ett mer lättanvänt komplement till brandsläckaren behövs på marknaden och att det kan leda till att fler bränder stoppas. Det känns mycket positivt att våra koldioxidpatroner nu även kan användas till att släcka bränder, säger Martin Allerby, Regional affärsområdeschef för Sparkling Water på AGA Gas AB.

En fördel med koldioxid som släckmedel är att det fungerar på bränder i gas- och elapparater och det är dessutom helt rent och förstör varken mat eller inredning. Firemill visades för första gången i samband med den nyligen avslutade Formexmässan i Stockholm där intresset för den nya brandsläckaren var stort.

AGA säljer och har de exklusiva distributionsrättigheterna för Firemill i Sverige, övriga Norden och Baltikum.

Mer information om återförsäljare av Firemill finns på: http://my.aga.se/firemill/

Fakta om Inventi Vidi

Inventi Vidi drivs av bröderna Andreas och Martin Westberg. Inventi Vidi grundades 2016 och utvecklar brandsläckningsprodukter.

För mer information, kontakta:

Martin Allerby, Regional affärsområdeschef för Sparkling Water, AGA Gas AB

Tfn: 076-724 66 53, e-post: martin.allerby@se.aga.com

Susanne E Andersson, Informationschef, AGA Gas AB

Tfn: 076-720 09 17, e-post: susanne.e.andersson@se.aga.com

Källa:

1. msb.se
  2. msb.se

• Gastronomi

• smaksättare & firemill

AGA tillverkar och marknadsför industrigaser och specialgaser för olika ändamål. I samarbete med kunderna, utvecklar vi totallösningar som omfattar gaser, kunskap om processer, gasutrustning och service. Med avancerad gasteknik gör vi det möjligt för kunderna att öka lönsamheten, säkerheten och kvaliteten samtidigt som miljön skyddas. AGA tillverkar och tillhandahåller medicinska gaser, service, tjänster och sjukvård under namnet Linde Healthcare. AGA i Sverige ingår i Linde Group Regional Business Unit Northern Europe där även övriga nordiska länder och Baltikum ingår. Linde Group är ett världsledande gas- och teknikbolag med cirka 60 000 anställda i omkring 100 länder. Läs mer på www.aga.se och www.linde.com