Gå direkt till innehåll
Förskolan Hoppet, gestaltad av LINK Arkitektur, tar emot pris i WAN Awards 2020.

Förskolan Hoppet tar brons i WAN Awards

Det prestigefyllda priset WAN Awards annonserar Hoppets förskola som vinnare av bronsplatsen i kategorin Future Projects – Education. Förskolan, med mycket hög hållbarhetsprofil, har gestaltats av LINK Arkitektur.

– Att projektet uppmärksammas och erkänns genom detta pris känns fantastiskt! Det är också ett bevis på att god gestaltning kan gå hand i hand med hållbarhet, säger Andreas Lebisch, ansvarig arkitekt på LINK Arkitektur.

Gestaltning i samklang med klimatinnovation

Hoppet är ett innovationsprojekt inom klimatsmart byggande och i förskolan lyckades man att reducera klimatpåverkan med hela 70 procent jämfört med en liknande, nybyggd förskola. Samtidigt som gestaltningen har utgått ifrån att uppnå längsta möjliga klimatpåverkan, har den arkitektoniska verkshöjden inte gett vika. Tre sammankopplade byggnadsvolymer skapar en inbjudande gård med fönster som ramas in och skapar sittplatser för att knyta ihop inom- och utomhusmiljön. Massivträ i nästan alla byggnadsdelar bidrar ytterligare till en varm och välkomnande känsla.

Invigs nästa år

Projekt från hela världen tävlar i WAN Awards varje år och i år gick alltså bronsplatsen i kategorin Future Projects – Education till Hoppets förskola. Bakom projektet står över 50 engagerade projektörer med Göteborgs Stad, Lokalförvaltningen som beställare och Derome som totalentreprenör.

Förskolan är nu under byggnation och invigs nästa år, samtidigt som Göteborgs stad firar sitt 400-årsjubileum.

Ämnen

LINK Arkitektur är ett av de fem största arkitektföretagen i Skandinavien. Våra 500 medarbetare är lokaliserade på 15 orter i Skandinavien och vi har en unik spetskompetens som spänner över arkitekturens alla områden – från omfattande stadsutvecklingsprojekt till produktdesign. Med hållbarhet väl förankrat i vårt DNA och med hög innovationstakt ska arkitekturen utgöra premisserna för vad en bra plats ska vara – idag och imorgon. Vi kallar det hållbar samhällsarkitektur.

Sandra Antonsson

Presskontakt Kommunikationschef +46 70 669 77 74

Vi skapar rum för bättre liv

LINK Arkitektur är ett av Skandinaviens största arkitektkontor med 500 medarbetare på 15 kontor i Sverige, Norge och Danmark. Våra tjänster omfattar alla områden inom arkitektur, inredningsarkitektur, landskap och urbanism. Vår ambition är att skapa arkitektur av hög kvalitet med en optimal balans mellan höga miljöambitioner, ekonomisk lönsamhet och social hållbarhet. På LINK Arkitektur vågar vi tänka stort och begränsar oss inte av till synes omöjliga uppgifter. För oss handlar det inte bara om arkitektur. Det handlar om att skapa rum för bättre liv.

Virkesvägen 2
12030 Stockholm