Förskolan Hoppet tar brons i WAN Awards

Pressmeddelande   •   Nov 19, 2020 11:30 CET

Förskolan Hoppet, gestaltad av LINK Arkitektur, tar emot pris i WAN Awards 2020.

Det prestigefyllda priset WAN Awards annonserar Hoppets förskola som vinnare av bronsplatsen i kategorin Future Projects – Education. Förskolan, med mycket hög hållbarhetsprofil, har gestaltats av LINK Arkitektur.

– Att projektet uppmärksammas och erkänns genom detta pris känns fantastiskt! Det är också ett bevis på att god gestaltning kan gå hand i hand med hållbarhet, säger Andreas Lebisch, ansvarig arkitekt på LINK Arkitektur.

Gestaltning i samklang med klimatinnovation

Hoppet är ett innovationsprojekt inom klimatsmart byggande och i förskolan lyckades man att reducera klimatpåverkan med hela 70 procent jämfört med en liknande, nybyggd förskola. Samtidigt som gestaltningen har utgått ifrån att uppnå längsta möjliga klimatpåverkan, har den arkitektoniska verkshöjden inte gett vika. Tre sammankopplade byggnadsvolymer skapar en inbjudande gård med fönster som ramas in och skapar sittplatser för att knyta ihop inom- och utomhusmiljön. Massivträ i nästan alla byggnadsdelar bidrar ytterligare till en varm och välkomnande känsla.

Invigs nästa år

Projekt från hela världen tävlar i WAN Awards varje år och i år gick alltså bronsplatsen i kategorin Future Projects – Education till Hoppets förskola. Bakom projektet står över 50 engagerade projektörer med Göteborgs Stad, Lokalförvaltningen som beställare och Derome som totalentreprenör.

Förskolan är nu under byggnation och invigs nästa år, samtidigt som Göteborgs stad firar sitt 400-årsjubileum.

LINK Arkitektur är ett av de fem största arkitektföretagen i Skandinavien. Våra 500 medarbetare är lokaliserade på 15 orter i Skandinavien och vi har en unik spetskompetens som spänner över arkitekturens alla områden – från omfattande stadsutvecklingsprojekt till produktdesign. Med hållbarhet väl förankrat i vårt DNA och med hög innovationstakt ska arkitekturen utgöra premisserna för vad en bra plats ska vara – idag och imorgon. Vi kallar det hållbar samhällsarkitektur.

Kommentarer (0)

Kommentera