Gå direkt till innehåll
LINK Arkitekturs nysatsning på laboratorier leds av Jan Olli och Kersti Löhman. Foto: Malin Nerby

LINK Arkitektur i nysatsning på laboratorier

LINK Arkitektur har en nästintill unik laboratoriekompetens som innefattar både inredningsarkitektur och arkitektur. Dessa två kompetensområden är oerhört tätt sammanlänkade i just laboratorieprojekt. Nu satsar arkitektkontoret på att ytterligare bredda sin satsning under ledning av Kersti Löhman och Jan Olli.

Laboratorier är en förutsättning för innovation och såväl näringslivet som allmänheten engagerar sig i forskning kring medicin, energi och industri med avancerad teknologi. LINK Arkitektur har arbetat med några av världens mest avancerade anläggningar med tekniska och logistiska lösningar på spjutspetsnivå och extremt höga krav på hygien, säkerhet och sekretess. Nu är deras ambition att växa ytterligare inom grön tech, medicin, livsmedel och LifeScience. Här finns stor efterfrågan och potential.

Attraktiva lokaler med god arbetsmiljö

Verksamhetens art och behov är helt avgörande för utformningen av laboratorier. Insidan och den verksamhet som ska pågå där är således central för utformningen av hela byggnaden och dess fasta installationer. Projekten är oerhört komplexa och funktionaliteten och effektiviteten styrande. Kersti Löhman på LINK Arkitektur menar ändå att gestaltning och arbetsmiljö måste prioriteras parallellt med teknik och funktion, inte minst för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga miljöer för att behålla och attrahera spetskompetens från hela världen. Hon har 28 års erfarenhet som inredningsarkitekt, varav de senaste sju åren har tillägnats laboratorier.

– Arbetsmiljö är viktigt i alla områden. Utöver den kreativa utmaning som det innebär att utforma ett komplext laboratorium, handlar det om att gestalta utrymmen som värnar om personalen och ökar verksamhetens attraktivitet. Moderna och framtidssäkra laboratorier behöver både vara hållbara, flexibla, effektiva och attraktiva. En nyckel i det arbetet handlar om att skapa strukturer för samverkan och innovation, säger Kersti Löhman.

Arkitektur och inredning i samverkan

LINK Arkitektur har erfarenhet av både arkitektur och inredningsarkitektur av såväl ny- som ombyggnation, liksom av ombyggnation under pågående verksamhet. Att dessa kompetensområden samverkar sömlöst är en kritisk framgångsfaktor i så komplexa miljöer som laboratorier. Arkitektkontoret har en gedigen erfarenhet av yteffektivisering, arbetsmiljö, flöden och funktion samt av strukturella lösningar för samarbete och flexibilitet. De strävar efter en helhetssyn och beaktar såväl vision som hållbarhet, ekonomi och kvalitet. Målet är att skapa internationellt attraktiva och konkurrenskraftiga laboratoriemiljöer som stöd för rekrytering, forskning och långsiktigt lärande – för en trygg och stabil produktion långt in i framtiden.

För laboratorier handlar mycket av projektens hållbarhetsfokus om energiförbrukning, då det har allra störst potential att ge effekt på resultatet. Verksamheternas förbrukning är hög då de är beroende av både ventilation och teknik som kräver mycket energi. Befintlig inredning kan återbrukas i vissa ombyggnadsprojekt, men den allra största vinsten görs genom energieffektiviserande lösningar, energiåtervinning, nyttjande av solenergi etc.

Extremt höga lagkrav

Kraven på forskningslaboratorier är extremt höga. Miljöer som inte uppfyller alla krav får inte bedriva forskning. Och en ombyggnation under pågående verksamhet måste i de flesta fall ske i etapper och planeras ytterst noga för att inte riskera pågående forskningsprojekt. Det finns alltså enormt mycket att vinna – eller förlora – i valet av arkitekt. LINK Arkitektur har hög kompetens och lång erfarenhet av avancerade laboratoriemiljöer, både i rollen som projekterande arkitekt och inrednigsarkitekt och som rådgivare och ställföreträdande kravställare. Jan Olli är en av kontorets mest meriterade arkitekter med nästan 30 års erfarenhet av laboratorieprojekt.

– Våra beställare är experter på sin forskning och sina behov. Vi har stenkoll på lagar och krav. En perfekt matchning. Samtidigt är det viktigt att också kunna ifrågasätta beskrivna krav, arbetssätt m.m. och därigenom ibland bryta invanda tankemönster för gemensam förståelse av vad verksamheten egentligen behöver. Det är ett oerhört kreativt arbete att få ihop alla krav och behov där vi jobbar med både workshops och andra problemlösningsmetoder för att lösa svåra utmaningar. Ibland är det till synes omöjligt att till exempel få ihop alla flöden som inte får korsas, men jag älskar utmaningen, avslutar Jan Olli.

Ämnen

LINK Arkitektur är ett av de fem största arkitektföretagen i Skandinavien. Våra 500 medarbetare är lokaliserade på 15 orter i Skandinavien och vi har en unik spetskompetens som spänner över arkitekturens alla områden – från omfattande stadsutvecklingsprojekt till produktdesign. Med hållbarhet väl förankrat i vårt DNA och med hög innovationstakt ska arkitekturen utgöra premisserna för vad en bra plats ska vara – idag och imorgon. Vi kallar det hållbar samhällsarkitektur.

Kersti Löhman

Arkitekt SIR/MSA Ansvarig för lab/pharma

Vi skapar rum för bättre liv

LINK Arkitektur är ett av Skandinaviens största arkitektkontor med 500 medarbetare på 15 kontor i Sverige, Norge och Danmark. Våra tjänster omfattar alla områden inom arkitektur, inredningsarkitektur, landskap och urbanism. Vår ambition är att skapa arkitektur av hög kvalitet med en optimal balans mellan höga miljöambitioner, ekonomisk lönsamhet och social hållbarhet. På LINK Arkitektur vågar vi tänka stort och begränsar oss inte av till synes omöjliga uppgifter. För oss handlar det inte bara om arkitektur. Det handlar om att skapa rum för bättre liv.

Virkesvägen 2
12030 Stockholm