Jazz- och blueslegender till Linköping

Arenabolaget i samarbete med Great Jazz Club presenterar ett festivalprogram som är starkare än någonsin. Det är dessutom klart att festivalen kommer att inledas med en Ungdomsjazzfestival på fredagen den 26 oktober innan den stora festivaldagen på lördagen. Jazz- och bluesinspirerat från när och fjärran kommer kunna höras under hela vecka 43 då jazzveckan pågår i Linköping med festivalen som höjdpunkt.

I maj blev det klart att rhythm- and bluesstjärnan Mavis Staples kommer att gästa Jazz- & Bluesfestivalen som i år firar 25 år. Mavis Staples gjorde sig tidigt ett namn genom den legendariska familjegruppen The Staples Singers. Den mångfacetterade världsstjärnan har jobbat med alla från Curtis Mayfield, Bob Dylan till Ry Coder. Grammisvinnaren Staples har bland annat utsetts till en av de 100 bästa sångerskorna genom tiderna av Rolling Stone Magazine.

Förutom Staples kommer flera av de största inom genren att inta festivalen. Mud Morganfield and The Kokomo Kings, Kurt Rosenwinkel, Brian Auger, Claire Martin och Jan Lundgren Trio är några av de som kommer att locka publik när Jazz- & Bluesfestivalen går av stapeln lördagen den 27 oktober.

På fredagkvällen är det regionens ungdomar som står på jazzfestivalscenerna på Konsert & Kongress i samband med Ungomdsjazzfestivalen, som dessutom har fri entré. Jakob Palmborg, Projektledare från Kulturskolan, utlovar ”ung, energifylld och vacker jazz från 15 band på tre scener”. Alltifrån storband till mindre ensembler ryms när ungdomarna från hela regionens Kulturskolor och folkhögskolor står på scenerna.

- Det känns fantastiskt roligt och spännande att ha så starkt innehåll i årets festival. Vi hoppas på stort intresse och hoppas att man kommer känna av jazz- och bluesstämningen i stan. Att vi presenterar några av genrens legendarer hos oss om en dryg vecka är stort, säger Emma Högström, projektledare för Jazz- & Bluesfestivalen.

25-årsjubiléet till ära berikas festivalen med en fotoutställning med temat "Festivalen under de senaste 25 åren". Under årens lopp har över 50 000 besökare gästat evenemanget och många stora artister har stått för underhållningen. Utställningen visar några av de stora ögonblicken som ägt rum.

Förutom fredagen och lördagen på Konsert & Kongress kommer jazz och blues kunna höras på flera platser i Linköping under vecka 43. Några av stadens hotell och restauranger bjuder nämligen besökarna på underhållning som en del av jazzveckan.

För ytterligare info:
Emma Högström, Projektledare, Arenabolaget i Linköping AB, 013-190 00 09, emma.hogstrom@arenabolaget.se
Anna Runesson, Marknadschef, Arenabolaget i Linköping AB, 013-190 00 42, anna.runesson@arenabolaget.se