LHC SKAPAR ELITMILJÖ FÖR DAMHOCKEY

Styrelsen i Linköpings Hockey Club har tagit ett strategiskt beslut att starta en femårssatsning på Damelithockey. Målet är att spela SM-final senast 2011. -Efter att ha startat hockey för tjejer organiserat för fyra år sedan, genomfört dam-VM 2005 och med de framgångar Damkronorna hade i OS 2006, känns det helt rätt i tiden att genomföra den här satsningen nu, säger ordförande Christer Mård i en kommentar. LHC har deltagit i seriespel i två säsongen och avancerat till play-off om SM båda åren via en andraplats i sin seriegrupp, men det har blivit respass med stora siffror båda åren. -Målsättningen första året är att bygga en elitmiljö runt damlaget, med rätt träningsförutsättningar, en deltidsanställd tränare och ganska höga krav på spelarna jämfört med vad som varit fallet tidigare. Då kommer vi också att till kommande år bli intressanta för de riktigt duktiga spelarna i Sverige, säger Christer. Anders Ferntoft med erfarenhet från damhockey i Stockholm, är utsedd som Team Manager för damlaget och ansvarig för verksamheten mot klubbledning och styrelse. Damelitlaget lyfts ut ur ungdomsorganisationen och blir en egen enhet inom Linköpings Hockey Club. -Spelarna är oerhört stimulerade av styrelsens och ledningens viljeinriktning och vi har 30 spelare som satsat hårt redan nu varje träningspass för att ta en plats i den första riktiga elittruppen till hösten, säger Ferntoft. LHC kommer också att rekrytera damspelare på elitnivå för att bredda toppen på laget och diskussioner pågår med en handfull spelare som tillhör denna kategori. Linn Sjöström från Växjö Lakers är helt klar för spel och inom kort hoppas man att Hanna Dahl, egen LHC-produkt som varit utlånad till Örebro samt Therese Bohm skall bestämma sig för spel. Någon resultatmålsättning för det första året är inte uppsatt ännu, mycket beroende på att det fortfarande finns frågetecken för hur seriesystemet kommer att se samt i vilken serie LHC skall spela. -Det är dock viktigt att vi startar upp med full fart för att visa på hur seriösa LHC är i den här satsningen, för att kunna engagera fler samarbetspartners och rekrytera yngre tjejer att spela hockey. Enda dilemmat är att LHC totalt sett nu vuxit ur de isytor vi har tillgång till i Linköping och det ökade antalet aktiva i föreningen väldigt snart förutsätter ytterligare isytor att träna och spela på, avslutar Christer Mård. Kontaktpersoner: Christer Mård, ordförande, 0705-604 302 Mike Helber, klubbdirektör, 0708-14 14 15 Anders Ferntoft, Team Manager, Dam Elit, 0705-429730 Peter Johnsson, Ny Dam Elit Tränare, 0705-827892. Med vänliga hälsningar Anders Mäki Linköpings Hockey Club

• Östergötland