Emma Johansson, What Decorates My Day för LINUM.

Duka med Emma Johansson.

VAD BÖR MAN TÄNKA PÅ NÄR MAN SKA SKAPA EN INBJUDANDE DUKNING?

Jag älskar att duka för middag och blommor och ljus är alltid obligatoriskt på bordet. Och mycket textil. Jag grundar nästan alltid med en stor duk, någon kontrastfärg på servetter och underlägg. Vad gäller porslin så blir det mycket vackert att blanda olika antika och vintage- tallrikar. De går att hitta för inga pengar alls.

Emmas tolkning av UNI bordstablett.

ATT DUKA ÄR BÅDE EN PRAKTISK OCH ESTISKT SYSSLA, VAD KAN VARA VIKTIGT ATT FÅ MED RENT PRAKTISKT OCH VAD GÖR SKILLNADEN ESTETISKT?

Praktiskt kommer alltid sekundärt för mig eftersom jag är så estetiskt lagd. Min sambo blir smått tokig om jag sätter stora blommor mitt på bordet. Så om det är någon mer högtidlig middag brukar jag se till att ha små, låga buketter eller hänga blommor som en girlang över bordet. Då kan man med fördel välja blommor som klarar sig länge utan vatten, till exempel nejlikor. Fördelen med en duk och underlägg är att man efter middagen kan plocka bort underläggen och duken är förhoppningsvis fortfarande ren. Då kan den ligga kvar på bordet även till vardagens och efterkommande middagar.

FINNS DET SÄRSKILDA REGLER VAD GÄLLER DUKNING ELLER KÄNNS DET FÖRLEGAT IDAG?

Jag tycker att man får sväva ut som man vill, till exempel genom att använda besticken i dukningen, som att linda in dem i servetterna. Jag har nog aldrig dukat korrekt med varken bestick eller glas, det vill säga, "följt reglerna".

Emmas tolkning av UNI bordstablett.

VILL DU LYFTA NÅGOT ANNAT I RELATION TILL ÄMNET?

Lägger man lite tid på en tilltalande dukning så behöver generellt inte maten vara särskilt märkvärdig. Maten kommer upplevas dubbelt så god om den intas vid en vacker dukning!

Emmas tolkning av UNI bordstablett.

LINUM har sedan decennier producerat en klassiskt ribbad bordstablett med tillhörande löpare. Färgspelet är rikt och över tjugo olika nyanser finns tillgängliga. Tillverkad i 100% bomull är den enkel att använda och sköta och det är just dess mångsidighet som gjort den så populär. UNI- kollektionen har funnits representerad i Europas största varuhus i sedan 1990- talet och säljs idag även via Amazon.