Emelie Sundberg gjorde en tolkning av LINUM våren 2021, men nu är sovrummet omgjort och därav gör vi gärna ett återbesök.

Emelie Sundberg tolkar LINUM.

I säsongens första tolkning har vi gett ordet till stylisten, influencern och entreprenören Emelie Sundberg som driver en väletablerad podcast. Emelie besöker varje vecka svenska inredningsentusiaster och kikar in i deras privata hem. I samtal bortom fasader, går de på djupet med vad deras egentliga smak är och vad som driver deras intresse för just home decor, trend och design.

Vi träffade Emelie våren 2021 för att prata gardiner. Nu har sovrummet som stod i fokus då, en ny tapet och ny sänggavel och vi gör därför ett inspirerande återbesök. I denna intervju berättar Emelie om rummet, känslan och tankarna bakom den nya inredningen.

Det är så häftigt hur så små medel kan ge ett rum en helt ny känsla. En ny tapet och nya textilier skapar ett helt nytt rum. Det ringar nog in kärnan i mitt intresse för inredning. Känslan att få känna sig som en konstnär och utgå från ett vitt ark och sedan få måla det precis som man vill. Och det bästa är att man alltid får börja om, ändra sig och måla nya konstverk. Vårt sovrum har gått från att ha ljusa väggar målade med lite råare kalkfärg till en ombonad mjuk känsla med en småmönstrad ljusgrön tapet.

När jag gjorde om vårt sovrum började jag med att välja tapeten. Det är Boråstapeters ”Liv” som pryds av ett bladverk med folkloristisk känsla. Den har en dämpad dimgrön nyans med inslag av blek terracotta. Eftersom det händer lite i tapeten valde jag att ha gardinen INTERMEZZO i 100% linne i färgen ”mullvadsbrun” till. Den är verkligen helt fantastisk och jag dras alltid till jordnära färger, det är som att dessa färger får mig att känna mig jordad, lugn och mer närvarande i nuet. Att byta ut sina gardiner är en så enkel sak att göra och ger rummet en helt ny känsla. Ett tips är att försöka fånga upp färgerna i gardinerna i andra textilier i rummet så som i kuddar, plädar eller liknande.

Taklampan Ellipse i linne från Watt & Veke gör sig fint till gardinerna och som grädde på moset blev vi med sänggavel. En ljus beige rundad sänggavel i sammet som passar perfekt ihop med kudden PAOLO i bomullssammet. På sängen ligger också en PAOLO 50×90 som är i Mullvadsbrun och går så fint ihop med gardinerna.

Jag har valt att knyta upp gardinerna här för att jag tycker det ger en härlig och lite busig känsla. Det bästa är ju att det bara är att släppa ut dem sen när man känner för det. När solen strömmar in såhär i sovrummet längtar jag verkligen efter vår och att få öppna upp balkongdörren här och ta en kopp kaffe i vårsolen.