Fortsatt stark utveckling för LINUM.

Fortsatt stark utveckling för LINUM.

Det går fortsatt framåt för hemtextilaktören LINUM. Under årets två första kvartal har bolaget totalt sett ökat över 50% i omsättning mot föregående år och över 80% sett till samma period 2019 (att jämföra med branschsnittet som enligt HUI låg på 19% för heminredning kvartal ett 2021). Det är främst bolagets strategiska vridning mot digital handel och egna kanaler som fallit väl ut. LINUMS spårväxling från Amazon Vendor till Seller har även den burit frukt och affären via Europas största marknadsplats omsätter nu miljonbelopp.

"Vi har arbetat fram ett affärsupplägg där Amazon och den egna e-handeln fått stå i fokus. Genom att vända oss till samma uppsättning marknader, når vi kunden från två håll, säger Charlotta Dahlqvist COO på LINUM."

GREPP OM EUROPA

LINUM har sedan decennier en etablerad position på den europeiska marknaden och då främst i Tyskland. Genom Amazon skärps tillgänglighet och leverans och alla tysktalande kunder som bor i regionen eller i grannland, kan i regel handla. Samma sak gäller för den franska marknaden. E-handeln, linumdesign.com, drivs på både svenska och engelska, men också på franska och tyska och samspelet mellan webshopen och marknadsplatsen är viktig.

"Vår egen e-handel är varumärkesplattformen, själva kärnan i vår verksamhet. En av webshopens viktigaste uppgifter är att verka som ett ankare för våra värderingar och därefter kommunicera dem genom vårt erbjudande och vårt innehåll, säger Charlotta. Amazon blir därefter en förlängning av vår egen e-handel och ett viktigt komplement för ökad internationell närvaro och spridning."

BÄTTRE ÅTERFÖRSÄLJARAFFÄR

Under 2019 avslutande LINUM sitt tidigare agentupplägg och tog hem affären till Sverige och huvudkontoret i syfte att stärka sin införsäljnings- och avtalsstruktur. I samband med det föll en betydande andel kunder bort, främst inom fysisk handel. Bortfallet har kompenserats av en gradvis förflyttning mot större konton, där lönsamheten totalt sett blivit bättre. LINUM har under de senaste tre åren nischat sitt sortiment betydligt och gått från tusentals produkter till ett hundratal. Genom att bli mindre säsongsbetonade och i stället sträva efter ett erbjudande som efterfrågas året om, har LINUM haft som intention att bli mer tidlösa och klimatmedvetna. Genom att tydliggöra LINUMS erbjudande och skapa ett ”see now, buy now”- system, har större orders brutits ner i mindre delar och på sätt blivit lättare att prognostisera, en stor fördel för inköpen.

"Vi ställdes inför utmaningen att på några få år, ersätta en fysisk kundstock som byggts upp under decennier, med en helt ny affärsmodell. Idag är vi stolta över att vi hade modet att agera och inte förbli avvaktande och passiva, även om beslutet var djärvt, säger Charlotta. Till sist var även vi tvungna att möta det stora paradigmskiftet inom handeln."

FIN LÖNSAMHETSUTVECKLING

Även bolagets resultat har förbättrats under 2021 och följer likt omsättningen prognos. Under 2020 gjordes krafttag på kostnadssidan, vilka syns tydligt nu. Dessutom har LINUM hitintills med sig en stark bruttomarginal om 66%. Andelen handel som går via de egna kanalerna är idag 57%, vilket är ett stort kliv framåt för bolaget som nu kikar på nya möjligheter och potentiell utveckling. Internt pratar bolaget återigen om internationell tillväxt och prognosen för 2022 ser mycket lovande ut.