Konstnären Josefin Tolstoy fotad för LINUM av Åsa Liffner.

LINUM möter; Josefin Tolstoy.

Under 2022 lanserar vi på LINUM en ny serie där vi möter människor som både inspirerar och som har något viktigt att förmedla. Först ut är konstnären Josefin Tolstoy som vi intervjuat på vårens tema färg.

Josefin Tolstoy är multitalangen som arbetat som Art Director och inredningsstylist, men som under senare år utvecklat sig inom konsten. I den här intervjun vill vi veta mer om hennes sätt att uttrycka sig, hur hon ser på färger och hennes tankar om svenskarnas besatthet av vita väggar.

HUR FASTNADE DU FÖR KONST SOM UTTRYCK OCH VAD VILL DU BERÄTTA MED DEN?

Jag har alltid skapat och uttryckt mig med bild, kanske till och med hellre än med ord. Under åren som AD och inredningsstylist tappade jag bort målandet, då jag fick utlopp för min kreativitet ändå. Men plötsligt kom lusten att skapa mer direkt, ur mig, tillbaka. Längtan efter skapande och kreativitet utan beställare och prestation fick mig att gräva fram mina gamla målardukar och när jag väl hade börjat fanns ingen stoppknapp.

Mitt mål är nog inte så mycket att berätta något, utan snarare att förmedla en känsla. Jag vill att människor som ser mina målningar ska känna att de är i harmoni och att de budskap jag vill sända ut i de figurativa målningarna handlar om att vi människor ska finnas för varandra, att vi är trygga tillsammans. Min bästa feedback under min senaste utställning var att rummet kändes som en varm kram. Så vill jag nog att det ska kännas, det finns då mycket skit i världen ändå.

HUR VÄLJER DU UT MOTIV OCH REALISERAR DEM? VAD ÄR TEKNIKEN BAKOM?

1. Jag väljer främst om jag ska måla abstrakt eller figurativt, samt om jag ska måla med textur då det är olika processer rent praktiskt.
  2. Jag har oftast en känsla av vad jag vill skapa och målningarna kommer fram intuitivt och kan byta riktning från min ursprungliga tanke.
  3. Med de figurativa målningarna som ”sisters at the same table” har jag ibland en startskiss där jag tagit fasta på kroppens positioner, men där känslan dem emellan växer fram under processens gång.

FÄRGER ÄR NÅGOT VI PÅ LINUM ARBETAT MED SEDAN STARTEN 1966, VI ÄLSKAR HELT ENKELT FÄRG, VAD BETYDER FÄRGER FÖR DIG? OCH HUR ANVÄNDER DU DEM I DITT ARBETE?

Färg och komposition är mina viktigaste redskap. Att väga färgfält mot varandra och se hur de tar plats och förändras i relation till varandra är ett konstant upptäckande. Ibland vill jag skapa lugn och ibland uppmärksamhet, i båda fallen är både färg och komposition avgörande.

PÅVERKAS DU AV FÄRGER OMKRING DIG?

Verkligen, jag älskar att arbeta med färg, som AD och i inredningsuppdrag, även om jag är mindre vågad privat. Bra sammansatta färger skänker mig både glädje och lugn, medan det motsatta verkligen kan skapa oro eller tristess. Fler allmänna rum skulle tjäna på att arbeta tydligare med färg för att stimulera människors mående.

VAD HAR DU FÖR TANKAR OM FÄRG I RELATION TILL MÄNNISKAN?

Jag har funderat mycket på svenskarnas val av vita väggar, och landat i att vi behöver de här vita fälten för att reflektera det lilla ljus vi får. Men absolut tror jag att färg kan skänka glädje och välmående och idag ser vi också fler ljusa nyanser än 0502Y som var det enda varma alternativet då jag skulle inreda min första lägenhet. Så visst hittar vi fler sätt att inreda våra ljusa väggar än med klassiskt vitt. En ton och en mjuk nyans ger rummet ett lugn och en känsla av trivsel utan att vi för den sakens skull tappar ljuset. Jag tänker också mycket på hållbarhet både i mitt arbete och privat och försöker välja färger och material som lever länge i stället för att ständigt ryckas med av nya trender.

Intervjun är genomförd av LINUM och bilderna fotade för LINUM av Åsa Liffner.