Emma Möllare, Digital Project & Marketplace Manager LINUM.

LINUM på Amazon.

Sedan 2018 har LINUM sålt sina produkter via Amazon och tillväxtpotentialen har visat sig vara god. Inledningsvis etablerade sig LINUM via ett vendor-upplägg, men efter något år, valde LINUM att byta spår till seller. Emma Möllare, digital projektledare och ansvarig för bolagets marknadsplats, reder ut begreppen.

VAD ÄR AMAZON EGENTLIGEN?

Det finns många missförstånd gällande Amazon i Sverige och jag får ofta reda lite grann i det. Som vendor, dvs, det upplägg LINUM först provade på, sålde vi våra produkter direkt till Amazon. Amazon var då en helt vanlig återförsäljare som köpte varor till återförsäljarpris. Det som skiljer Amazon från andra återförsäljare är dock att leverantören själv driver produkterna, marknadsföringen och hur de ska se ut på Amazons site. I ett seller-upplägg använder man sig enbart av Amazons handelsplats och infrastruktur, men äger själv varan hela vägen till slutkund. Fördelen med det är kontroll. Vi kan bättre styra över hur LINUM vill att varorna ska drivas, marknadsföras och prissättas. Vi bygger upp egna "marknadsstånd" eller "shoppar" på deras site och nyttjar enbart deras utbyggda och etablerade logistik.

DET LÅTER ENKELT?

Amazon är egentligen en ganska komplicerad plattform att sälja via. Det är många arbetsområden, exempelvis varulistning, valutakontroll, priser, innehåll, orderförsändelser, kampanjarbete och fakturering och momsrapportering. Det är inte helt enkelt att komma igång själv, utan det kan vara en god idé att ta hjälp av en byrå i början. Dock är Amazon oslagbart när det gäller att nå ut, både via sin site och sin logistik. Då LINUM redan var ett upparbetat varumärkesnamn ute i Europa, kunde vi smidigt 2018 flytta delar av efterfrågan hos slutkund, in i Amazonportalen.

FINNS LINUM I ALLA AMAZONLÄNDER?

Tanken är att LINUM ska finnas på de språk som också finns representerade på linumdesign.com. Ibland hinner vi dock före när det gäller att lansera butiker och ibland hinner webshopen före när det gäller att lägga till ett nytt språk. I dagsläget finns butiker på Amazon på svenska, tyska, franska, spanska, italienska och holländska, därtill återlanserade vi i England i juni.

MEN ENGLAND ÄR JU NUMERA UTANFÖR EU, HUR FUNGERAR DET?

Det stämmer! Det innebär också att vi får skapa speciallösningar för England. Amazon har dock försökt att lösa frågan runt UK så smidigt de kan efter Brexit, då UK är en betydande marknad också för dem. För oss har Amazon möjliggjort att LINUM återigen kan finnas representerade på den brittiska marknaden när webshopen var tvungen att ta paus.

VAD VISAS PÅ AMAZON?

På Amazon finns våra viktigaste produktgrupper, där PEPPER sittdyna och kuddfodral är att betrakta som de mest betydelsefulla. En signaturprodukt för LINUM som tillverkats i decennier. Bakom Amazons onlinebutik finns ett komplext logistiknätverk och då alla produkter behöver ha ett eget kampanjschema, begränsar det möjligheten till breda sortiment. Vi vill kunna tillhandahålla LINUMS absolut starkaste produkter via Amazon för snabba och effektiva leveranser och därav går vi hellre smalt och snabbt än brett och trögt.

HUR VÄLJER LINUM UT FÄRGER?

PEPPER sittdyna finns i över 20 färger och till Amazons sortiment väljer vi enbart de färger som kunderna efterfrågar mest. Det är helt enkelt datan som styr och algoritmerna som talar om vad som är mest klickat och mest sålt. Utifrån säsongens skiftningar brukar vi dock variera, men i regel är sortimentet satt utifrån hur efterfrågan ser ut.

ÄR AMAZON EN SÖKMOTOR?

Både ja och nej. Amazon är världens största e- butik, ”the everything store” som de gärna kallar sig själva. Deras önskan är att du som kund ska kunna hitta och köpa allt och för det krävs såklart en skarp sökoptimering. Samtidigt har ju Amazon ett oerhört brett sortiment, så söker du som kund mer allmängiltigt snarare än specifikt, exempelvis på enbart ”löpare”, kommer du att få hundratals träffar. Vi har därav valt att bygga upp våra lokala onlinebutiker runt våra huvudproduktgrupper och deras namn i syfte att underlätta i sökningar inom Amazons plattform. Söker du därmed på ”UNI löpare” så får du träff direkt.

HUR GÅR FÖRSÄLJNINGEN DÅ?

Den går enligt förväntan! Vi ökar varje år och även om 2022 varit betydligt besvärligare än 2021, gör vi troligen en tillväxt. Prognosen ser bra ut och det är framförallt den nygamla marknaden UK som bidrar. Dessutom finns vi ju faktiskt även på Amazon i Sverige, även om svenskarna tenderar att vara en smula mer återhållsamma i sina Amazonaffärer än exempelvis tyskarna.