LINUM vinner PLAZA Interiörs hederspris i kategorin TEXTIL.

LINUM vinner PLAZA Interiörs hederspris.

LINUM, som arbetar uteslutande med naturmaterial, vill uppmuntra till ett eftertänksamt förhållningssätt i relation till konsumtion. Vi verkar utifrån devisen ”användbart genom generationer” i syfte att skapa alster som verkligen kan komma till nytta och åldras med elegans och värdighet. I relation till PLAZA's utmärkelse och det pris vi idag fått äran att motta, presenterar vi tre konkreta och genomförda förändringar som vi hoppas på lång sikt ska påverka klimatavtrycket i en positiv bemärkelse.

1. Ett nischat sortiment med få, men tidlösa produkter.

Under de senaste åren har LINUM skalat ner antalet produkter och gått från cirka 5000 artiklar till ett hundratal. Numera tillhandahåller LINUM med ett See Now, Buy Now- upplägg, som inte är avhängigt årstider. Därmed tillverkar LINUM inte längre säsongskollektioner, då det inte är att betrakta som hållbart över tid. LINUM vill istället erbjuda ett tidlöst och tillgängligt sortiment som är mer standardiserat och mindre beroende av konstanta nyhetssläpp.

2. Allt som tillverkas, ska också säljas.

LINUM strävar efter att allt som tillverkas också ska säljas. Det innebär att erbjudandet bör vara så kompakt som möjligt. Istället för att producera produkter som LINUM tror att konsumenten önskar sig, fokuserar designavdelningen på att ta fram ett sortiment som de vet att kunden vill ha. Med dagens tillgång på data, minskar behovet av att chansa. Det är helt enkelt lättare att göra en bedömning kring efterfrågan och därefter agera. Målbilden är att allt som tillverkas också ska vara i omlopp och att ingenting ska bli över, bortglömt och slutligen destruerat.

3. Ingen kan vara bäst på allt, men alla på något.

Med ett smalare sortiment ökar chanserna att bli skarpare i relation till de produkter ett bolag väljer att ta fram. Ju bredare sortiment, desto mer komplex blir produktionsprocessen. Kontrollen och insynen ökar, när erbjudandet blir mer samlat. LINUM har därför valt att avsluta produktionen av hårda varor som marmor, trä och mässing samt större och mer krävande produktgrupper som mattor, sängkläder och handdukar. Fokus ligger på kuddfodral, överkast, sittdynor samt enkla, användbara produkter för bordet. Ett erbjudande som LINUM tillhandahållit sedan 1966.

Vid frågor eller önskan om mer material, vänligen kontakta LINUM via press@linumdesign.com.