Den svenska duon Emily Slotte och Caroline Borg dukar upp till julfika i årets sista tolkning.

Slotte & Borg tolkar LINUM.

Det börjar dra ihop sig inför årets sista storhelger och vi letar ny inspiration till årstidens alla möten runt bordet. LINUMS ribbade program UNI med löpare och bordstablett är ett säkert val, liksom den användbara servetten ROBERT. Den svenska influencerduon Emily Slotte och Caroline Borg, sätter återigen sin prägel på vårt sortiment och bjuder in till nya idéer för dukning.

I höstens tolkning har Emily och Caroline använt UNI ribbad löpare och tablett, WEST kuddfodral, WEST servett och PEPPER samt SHEPARD kuddfodral i sin styling.

HUR GICK TANKARNA INFÖR ÅRETS JULTOLKNING?

Likt små barn drömmer vi varje år om en krispigt vit jul, där snön ligger som ett glittrande täcke över marken. Våra starkaste julminnen bottnar just i det vita vinterlandskapet och det ville vi plocka upp i vår tolkning när vi dukade upp till en inbjudande adventsfika.

VAD TYCKER NI ÄR VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ FÖR ATT FÅ TILL EN INBJUDANDE INRAMNING NÄR DET GÄLLER DUKNING?

Vi brukar tänka i teman när vi dukar upp ett bord, där textilier och porslin gärna får samspela och harmonisera i liknande toner. Till skillnad från tidigare generationer är det inte lika vanligt idag att man har en större uppsättning av samma porslin hemma, men ett tips kan vara att hålla sig till en viss färg och storlek på tallrikar när du bygger på porslinsförrådet. Då är det också fint om dukar och servetter går i en liknande nyans.

HAR NI NÅGRA SMARTA TIPS ATT DELA NÄR DET GÄLLER JUST DUKNING OCH MIDDAGSBJUDNING I JULETID?

Tänk enkelt! Du kommer långt med goda ostar och lite blandat plock med juliga smaker. Om det är någon högtid där gemenskapen står lite extra i fokus, så är det just julen och då vill du inte stå i köket medan gästerna umgås, utan ha tid att sitta ner runt bordet. Sen kan du lägga lite extra krut på en härlig dessert som du förberett innan, rödvinsmarinerade päron eller smörstekt mjuk pepparkaka med en klick grädde. När det kommer till dukning så är det något vi brukar förbereda tidigt under kvällen och inte spara till sist. Du kan vara hur sen som helst med maten bara gästerna kommer till ett dukat bord, tända ljus och får något gott i glasen.

HAR NI NÅGON SPECIELL TRADITION NI SKULLE VILJA LYFTA?

Vi båda har barn och alla går vi väl i fällan med paketkalender någon gång tills vi inser hur mycket jobb och slöseri det är med små paket till barnen varje dag genom december. Det är ändå ett ganska starkt barndomsminne med paketkalendern som liten, men där skulle vi i stället vilja slå ett slag för adventspaketet. Något litet, genomtänkt att ge bort varje söndag när adventsljusen tänds i stället för varje dag. Och det behöver inte vara avgränsat till något man gör för barnen, det är minst lika mysigt att ha som tradition med sin partner eller vän. Leta upp något fint till julbordet på second hand-affären och slå in i en linneservett. Då blir paketinslagningen lika trevlig som innehållet – och din vän har samlat på sig en fin uppsättning till julbordet den 24:e.

LINUMS julsektion har precis öppnat och i år fokuserar vi på klassiska nyanser i vitt, grönt och rött. Besök oss här: https://linumdesign.com/sv/sho...

Text och fotografi: Emily Slotte och Caroline Borg