Idag lanserar LINUM sin e-handel på italienska.

Nya marknader för LINUM.

Efter rekordåret 2021 då hemtextilaktören LINUM ökade försäljningen med 25% och förbättrade resultatet med nära 30%, kommer nu nästa steg. Tillväxt ska ske genom nya marknader, där varumärkets Amazonaffär går sida vid sida med den egna e- handeln. Efter att ha verkat på den tyska marknaden i flera år med en .de- version, lanserades en shop på franska år 2020 och nu 2022 kommer en onlinebutik på italienska.

"Vi har haft ett starkt grepp om Norden och Mellaneuropa i decennier, nu utforskar vi potentialen i södra Europa där Italien är först ut, berättar Clara Jangerstad, områdesansvarig för LINUMS e-handel. Dock kan jag redan nu avslöja att vi redan efter sommaren planerar för en lansering också på spanska."

Clara Jangerstad för LINUM.

Under våren har LINUM lanserat varumärkesshoppar på Amazon på bland annat italienska och det ligger i bolagets affärsstrategi att också följa med egen e-handel. Då LINUM tidigare funnits på återförsäljarsidan i både Italien och Spanien samt Portugal, ligger det nära till hands att ta vara på de slutkunder som efterfrågar LINUM i de aktuella regionerna, men via egna försäljningskanaler. Undantaget är Storbritannien, en marknad som LINUM i samband med Brexit tvingades lämna. Dock har varumärket nu gjort comeback i landet, men endast via Amazon.

"Amazon är ett utmärkt verktyg för att mäta en marknads slagkraft och då de signaler vi hitintills har sett från Italien och Spanien är genomgående positiva, känns det viktigt att komma närmare södra Europa även med vår egen webshop, säger Clara Jangerstad."

LINUMS e-handel erbjuder fler varor än de som finns listade på Amazon, dessutom är det en rikare upplevelse rent innehållsmässigt. LINUM har lagt ner mycket tid på att ta fram och publicera relevant och intressant bild- och textmaterial samt möta efterfrågan runt betalmedel. Amazonbutikerna är små miniversioner av e-handeln som är mer anpassad för att bygga långsiktiga relationer och kundlojalitet. LINUM hoppas att de nya marknadsanpassade e-butikerna bättre ska möta de kunder som är återkommande och att de ska bli navet i en mer stamkundsorienterad kundförbindelse.