Amy Diamond och musikaldebuterande Erik Segerstedt som Snövit och prinsen när ”Snövit – the Musical” gör förnyad Sverigeturné efter starkt publiktryck. Turnén stöttar samtidigt Lions hjälpprojekt för syriska flyktingbarn.

Bröderna Grimms folksaga i Robert Dröses omarbetade moderna version har setts av fler än 100 000 stora och små. Många fler vill se ”Snövit – the Musical” och nu får den nypremiär på Maximteatern i Stockholm annandag jul med efterföljande turné januari-februari 2017. Samtidigt stöttar man Lions hjälpprojekt för syriska flyktingbarn, ”De glömda barnen”, som befinner sig nära den syriska gränsen.

Du som går på föreställningen kommer att få möjlighet att bidra till att syriska flyktingbarn som befinner sig nära gränserna till Syrien får konkret hjälp via Lions. Såsom mat, vatten och andra förnödenheter samt skola. Det senare inte minst viktigt för att skapa en vettig framtid för barnen. Lions medlemmar i gula jackor kommer att ha möjlighet att samla in pengar på de orter där turnén går till detta ändamål.

”Genom åren har jag följt Lions osjälviska, ideella arbeten runtom i landet och är alltid lika glad och stolt att få samarbeta med dem” säger Nanne Grönvall. Det är produktionsbolaget Dröse & Norberg Production som står bakom familjeföreställningen Snövit – the Musical, som under hela jullovet spelas på Maximteatern i Stockholm och under januari-februari 2017 turnerar runtom i Sverige. ”Vi väljer att stötta Lions i dess arbete för utsatta barn i Syrien och angränsande länder. Vi ser det som en självklarhet och det känns fantastiskt bra. Vi ser verkligen fram emot att få samarbeta med Lions”, säger Anna Norberg och Robert Dröse från Dröse & Norberg Production.

Ny i rollen som Snövit är Amy Diamond, känd för sina pop-pärlor men också nominerad till film-Guldbagge. Hennes styvmor, den elaka drottningen, görs liksom tidigare av Nanne Grönvall, som har hyllats i sin roll. Bland de nya namnen finns även Erik Segerstedt, från Idol, EMD och Melodifestivalen, som här musikaldebuterar som den übercoole prinsen. Jakob Stadell, Guldmaskbelönad musikalartist, spelar den nye svekfulla och fega Härolden.

”Snövit – the Musical” bjuder på stor ensemble, påkostade kläder och fantasifull scenografi. Inte minst dvärgarna är smått osannolika figurer som utgör en av höjdpunkterna. Musiken spänner från ballader till rock, gladjazz och house. Musikalen är en känslomässig berg- och dalbana med sorg, skratt, dramatik och show.

Den ondsinta drottningen, som innerst inne vill bli älskad, kämpar för evig skönhet men hennes spegel säger att styvdottern är vackrare. När Snövit tvingas att fly hamnar hon hos de sju dvärgarna där till sist prinsen kommer till undsättning. I ”Snövit – the Musical” tas svängarna ut rejält med stor drivkraft och flödande humor. Musikalen är en fantasifull och omtumlande historia för alla barn i åldern 3-100 år.

Snövit – The Musical

Nypremiär: 26 december 2016 på Maximteatern i Stockholm. Spelas på Maxim t o m 7 januari med efterföljande Sverigeturné januari-februari 2017.

Längd: Ca 2 tim 30 min inkl paus.

Produktion: Dröse & Norberg Production AB.

Författare: Robert Dröse (bearbetning av bröderna Grimms nedtecknade saga från 1800-talet).

Regi/koreografi: Robert Dröse.

Producent: Anna Norberg.

Musik: Martin Landh.

I rollerna: Nanne Grönvall, Amy Diamond, Erik Segerstedt, Jakob Stadell samt stor barn- och vuxenensemble.

• hjälp
  • syriaks flyktingbarn
  • flyktingbarn
  • syriska flyktinbar
  • lions
  • dröse o norberg
  • dröse o norberg production
  • snövit - the musical
  • jacob stadell
  • nanne grönvall
  • erik segerstedt
  • amy diamond
  • snövit

Fakta om Lions: Lions Sverige är med sina 11 000 medlemmar en del av internationella Lions med 1,4 miljoner medlemmar. Lions finns i 210 länder och geografiska områden över hela världen.

Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet.Lions i Sverige: Älskar att hjälpa, finns på plats och gör det möjligt. PG: 90 1948-0, Swish 9019480, Sveriges Lions är med i Svensk insamlingskontroll.