En av världens största internationella hjälporganisationer

Här följer några exempel på vad Lions gör: Lions vaccinerar barn i fattiga länder mot mässling inom ramen för programmet ”En spruta - ett liv”. Lions internationellt har sedan 2010 bidragit till inköp av mer än 110 miljoner doser mässlingsvaccin. Det ekonomiska stödet från Lions bidrog till att 49,5 miljoner barn vaccinerades och 10 500 framtida dödsfall undveks.

Lions har ett världsomspännande program för synvård, Sight First, som botar och motverkar blindhet och andra ögonsjukdomar. Över 30 miljoner människor har blivit hjälpta. Lions Sverige har genom insamlingar från allmänheten bidragit till 9,1 miljoner gråstarroperationer genom SightFirst-programmet.

”De glömda barnen” Syriska flyktingar i Turkiet.Under perioden 2015–2019 har Lions Sverige gjort stora insatser för de syriska flyktingarna som flydde till Turkiet. Lions Sverige har samlat in över 13,5 milj, kronor, byggt upp ett stort antal skolmoduler, vilket har möjliggjort att cirka 4300 syriska barn får gå i skolan. Matpaket har delats ut som innehåller baslivsmedel för en familj på upp till sju personer i en månad, över 100 000 personer har fått mat i en månad.

Lions behövs för både små och stora hjälpinsatser i samhället.

• Vatten/havsmiljö

Lions Clubs International, Sverige är med sina 10 400 medlemmar en del av Internationella Lions med 1,4 miljoner medlemmar. Lions finns i 209 länder och geografiska områden över hela världen. Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet.