Lions Cancerfond Väst utlyser forskaranslag för 2023

Forskare från västra Sverige (VGR och Halland) är nu varmt välkomna att söka anslag.

Lions Distrikt 101 VG startade år 2010 ”Insamlingsstiftelsen Lions Cancerforskningsfond i Västra Sverige” (med kortnamnet Lions Cancerfond Väst) för att företrädesvis stödja klinisk forskning d.v.s. patientnära forskning inom cancerområdet vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Jubileumskliniken eller andra sjukvårdsinrättningar i Västsverige. Lions Cancerfond Väst skall genom bidrag från Lionsklubbarna och direkt från allmänheten i form av gåvor, donationer och testamenten insamla medel till cancerforskningen. Svensk Insamlingskontroll beslutade samma år att godkänna stiftelsen som innehavare av ett 90-konto, vilket innebär att Stiftelsen årligen kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. Precis som i alla aktiviteter och projekt, som Lions bedriver, genomförs allt arbete helt ideellt, vilket gör fondens totala kostnader mycket låga. Över åren skall fondens kostnader inte överstiga 5%. Våra administrativa kostnader är således avsevärt lägre än för de flesta andra insamlingsfonder. Sedan 2010 har fonden samlat in närmare 18 000 000 kr.

Ansökningar för forskningsanslag för 2023 års utlysning är välkomna senast den 28 februari 2023 från personer vid forskningsinstitutioner eller sjukvårdsenheter i västra Sverige (VGR och Region Halland). Styrelsen har avsatt minst 1 miljon kronor för denna omgång.

Anvisningarna för denna ansökningsomgång kan laddas ner på denna länk:

Lions Cancerfond Vast riktlinjer for ansokan 2023

Guidelines-for-application-for-research-grants-in-2023

Ansökningsblanketten (ifyllningsbar PDF) kan laddas ner på denna länk:

Ansökan om anslag från Lions Cancerfond Väst 2023

Application-form-for-funding-from-Lions-Cancer-Fund-West 2023

OBS att till varje ansökan skall bifogas en blankett för intyg från klinikchef eller motsvarande samt underskrift av sökande som skickas in per post. Denna blankett laddas ner på denna länk:

Intyg klinikchef underskrift sökande- Certificate head of clinic signature by applicant 2023

Ev. frågor om ansökningar etc. kan skickas till denna e-mailadress: forskningsanslag@lionscancerfond.se

• Vetenskap, teknik

• cancerforskning

Lions Sverige med ca 9 000 medlemmar är en del Lions Clubs International.