LIONS SVERIGES BRAGDLEJON 2019

Lions Sveriges 2019 års Bragdlejon har tilldelats bordtennisspelaren Nicklas Westerberg. Utdelningen skedde vid en covidsäkrad ceremoni i Munktellarenan i Eskilstuna den 4 december, av vice distriktsguvernör Mats Gernandt och Lions ordförande för Lions klubb Eskilstuna/Fristaden. Stipendiet är på 20 000 kr.
Nicklas är en mycket målmedveten, ambitiös och elitsatsande parabordtennisspelare och en mycket omtyckt tränare för funktionsnedsatta i Idrottsföreningen För Alla Eskilstuna.

Vid bordtennis-EM på hemmaplan i Helsingborg 2019 gjorde han en fantastisk insats och gick otippad till kvartsfinal genom att besegra två av parasportens mästare; den trefaldige Paralympics mästaren samt den regerande Paralympics mästaren och världsettan. Genom sin starka insats blev Nicklas bronsmedaljör i EM.
Nicklas tog också SM-guld i singel och brons i dubbel. Endast 22 år gammal och med dessa segrar i bagaget kommer Nicklas ta svensk bordtennis in i framtiden.

”Stipendier delas ut till en manlig och en kvinnlig idrottare med funktionsnedsättning, som dels uppnått idrottsresultat av bragdkaraktär och dels genom andra särskilt förtjänstfulla personliga kvalifikationer och insatser varit föredöme för övriga idrottare med funktionsnedsättning”.

Lions Bragdlejon delas normalt ut under Lions Riksmöte på våren, men med anledning av covid har detta inte kunnat ske förrän nu.

Lions hjälper till efter katastrofer, akut och vid återuppbyggnad, genom Lions internationella nätverk med 48 000 klubbar och 1,4 miljoner medlemmar över hela världen och genom Lions Clubs International Foundation, LCIF, som är rankad av Financial Times som världens bästa ickestatliga organisation.
Lions arbetar mot våld, droger och mobbning genom värdegrundsprogrammet Lions Quest -Tillsammans, som genomförs i skolor, idrottsklubbar och för föräldrar.
Lions ger människor med funktionshinder olika typer av stöd. Lions stöder också ungdomar på olika sätt genom ungdomsutbyte och stipendier ”bästa kompis” etc.
Lions Sverige prioriterar hållbar utveckling bl a genom att stödja cirkulär ekonomi, vattenprojekt och dela ut Lions miljöpris. Internt jobbar vi bland annat för att minska utsläppen av växthusgaser och att skapa mer hållbar konsumtion.

Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats