Regeringen drar ned, Lions satsar.

Regeringen drar ned, Lions satsar.

Regeringen har beslutat att skära ned på det svenska biståndet till vaccinprogram. Ett program som bidragit till att barnadödligheten i världen minskat med hälften på 22 år. Nedskärningen drabbar GAVI*/ Alliance som framgångsrikt vaccinerat 500 miljoner barn sedan starten år 2000 och räddat nästan 6 miljoner liv, skrev i helgen skrev Alf Svensson (KD) och Sofia Damm (KD).

När den svenska regeringen skär ned, gör Lions tvärtom. Lions Clubs International Foundation, nyckelpartner till GAVI Alliance, satsar för att bidra till GAVI och då speciellt för att barn i främst utvecklingsländer ska få mässlingsvaccin.

Under en fyraårsperiod fram till 2017, då Lions fyller 100 år, ska Lions medlemmar över hela världen bidrag med US dollar 30 miljoner (cirka 250 000 000 kronor) till GAVI i syftet att rädda livet på fler barn.

Lions har sedan år 2011 ett program för mässlingsvaccin som heter ”En spruta – Ett liv – En dollar”. Syftet är att samla in pengar och ge pengar för att barn även i fattiga länder ska kunna få mässlingsvaccin. I Sverige har ju våra barn förmånen att få mässlingsvaccin i det allmännas vaccinationsprogram. Men långt ifrån alla barn i världen har det så bra. Så fortfarande är mässling en dödlig sjukdom för barn i många länder. Därför satsar Lions på denna kampanj ”En spruta – Ett liv – En dollar”.

Sedan 2012 har Lions samlat in och gett till mässlingsvaccinering. I första etappen samarbetade Lions med Bill och Melinda Gates Foundation, där de gick in med en (1) dollar för varje två (2) dollar som Lions bidrog med. Totalt samlade Lions då in US dollar 18 miljoner och Gates Foundation bidrog med US dollar 9 miljoner. Detta har lett till att 27 miljoner barn kunnat få vaccin.

Nu sker insamling i en andra etapp och där samarbetar Lions med GAVI. Gavi har också lovat bidra med lika mycket som Lions samlar in och målet för Lions år 2017 är US dollar 30 miljoner, som matchas av Gavi med lika mycket till att vaccinera ytterligare 60 miljoner barn.

Det finns all anledning att fortsätta och försöka utrota mässlingen och vi får inte invaggas i falsk trygghet. Ovanstående vaccination genomförs i huvudsak i utvecklingsländer, men för bara några dagar sedan har det brutit ut en mässlingsepidemi i USA. Även i Europa dyker det, från och till, upp mässlingsfall. Mässlingsvaccinet innehåller för övrigt även vaccin mot Röda Hund i samma spruta.

Så, även om nu svenska regeringen skär ned kan du som invånare i Sverige bidrag och det genom Lions. Se www.lions.se för vidare information.

Per Janson, Sveriges Lions ordförande

Jan-Åke Åkerlund, representant för LCIF (Lions Clubs International Foundation) i Sverige

Lions Clubs International, Sverige är med sina 12 500 medlemmar en del av Internationella Lions med 1,3 miljoner medlemmar. Lions finns i 209 länder och geografiska områden över hela världen. Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet.

Alf-Göran Andersson

Presskontakt Lions Sveriges ordförande Lions Sverige 08-744 59 00

För samhällsansvar och livskvalité

Hjälpen sker från människa till människa och styrs av lokala behov, då nätverket av medlemmar i Lions finns i 200 länder.

Lions Clubs International
Geijersvägen 24