Tält från Sverige på plats i Haiti

Återigen har Sverige i sitt unika samarbete mellan Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Lions Sverige levererat tält till behövande som drabbats av en katastrof. Denna gången fick Haiti ta emot ca 250 tält som skall användas som familjetält. Tälten levereras med 5 filtar per tält. I leveransen finns det också ett antal större tält som kan användas i arbetet med att hjälpa befolkningen på olika sätt.

Lions distriktsordförande William Eliacin håller presskonferens

Bring Quality to Life (BQtL) som Lions Sveriges tältaktivitet heter har pågått sedan 2004 och under dessa år har Lions samlat in pengar och köpt 5500 tält för cirka 35 miljoner kronor. Tälten finns i MSB:s depå i Kristinehamn och vid behov skickas tälten med MSB till det område som FN eller ERCC begär. På Haiti tog Lions Haiti emot tälten och de hjälper också till med att sätta upp dem.