Årets nyhet på Liseberg: Pröva vingarna i AeroSpin

Årets nyhet på Liseberg: Pröva vingarna i AeroSpin

Till sommaren 2016 lanserar Liseberg en interaktiv flygplansattraktion i det nya området på Liseberget. AeroSpin bjuder på en kittlande flygtur 70 meter över havet – med en twist. Den som kan, vill och vågar kan få sitt flygplan att snurra fritt. Ett varv eller två. Eller fyrtio.

– Det är den som sitter i flygplanet som bestämmer hur åkturen ska bli. Det är det som är så fantastiskt med AeroSpin, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg. Det kan vara allt ifrån en skön färd med fantastisk utsikt över Göteborg till en vanvettig tur i en torktumlare.

AeroSpin är ett 35 meter högt roterande torn med tolv armar och på varje arm sitter två flygplan. Flygplanen är utrustade med två spakar, en för varje vinge, så att den som flyger själv har möjlighet att styra planet och få det att rotera i sidled runt sin egen axel. Attraktionen byggs uppe på berget vilket innebär att flygplanen snurrar dryga 70 meter över havet. AeroSpin är en så kallad Sky Roller och byggs av tyska Gerstlauer och är världens högsta och i sitt slag.

Om AeroSpin är den högsta nyheten som Liseberg lanserar 2016, så är det nya område som attraktionen är placerad i – Lisebergs Trädgårdar – den till ytan största. 6 300 kvadratmeter uppe på Liseberget har förvandlats från outnyttjat och svårtillgängligt till välskött och välkomnande. Vackra planteringar och lummiga grönområden har mejslats fram och resultatet är en vacker trädgårdsmiljö i viktoriansk anda. För att underlätta promenaden till bergets topp har det byggts en ny serpentinstig. Satsningen på en ny trädgårdsanläggning är en del av projektet Gothenburg Green World där Liseberg är en av sex huvudpartners.

Lisebergs Trädgårdar inrymmer, förutom AeroSpin för de mest våghalsiga, också den fantasifulla lekplatsen Barnen Paradis för yngre äventyrare och tvåvåningskarusellen Blomsterkarusellen. I området finns också ett nytt trädgårdscafé och en picknickplats. Virvelvinden, som sedan tidigare finns i området, har också fått sig en välbehövlig uppfräschning. Den totala investeringen för 2016 ligger på cirka 170 miljoner kronor.

– Det bästa med 2016-års Lisebergsnyheter är att vi gör något för alla, från de allra minsta till deras mor- och farföräldrar, säger Andreas Andersen. Både Barnens Paradis och Blomsterkarusellen är dessutom gratis.

AeroSpin och det nya trädgårdsområdet öppnar i samband med Lisebergs vårpremiär den 23 april 2016.

Julia Vasilis, informationschef Liseberg, 031-733 04 07 eller 0705-32 84 07
Daniel Lindberg, attraktionschef Liseberg, 031-733 02 54 eller 0706-39 92 54

Detta är Lisebergs Trädgårdar:

AeroSpin (Sky roller):
Pröva dina vingar i AeroSpins kittlande flygtur högt i det blå med en twist – få ditt eget flygplan att snurra om du kan, vill och vågar.
Tillverkare: Gerstlauer, Amusement Rides GMBH
Höjd: 35 m
Antal passagerare: 24
Kapacitet: Ca 480 åkare/h
Längdgräns: 130 cm
Antal kuponger: 3

Blomsterkarusellen (Venetian Carousel):
För de små äventyrarna väntar sagolika åkturer genom ett hav av blommor i den nya magnifika Blomsterkarusellen. Tillverkare: Bertazzon 3B Srl Höjd: 7,9 m Diameter: 11 m Antal passagerare: 70 vuxna eller 76 barn
Kapacitet: Ca 1140 åkare/h Längdgräns: Med vuxen 0 – 110 cmAntal kuponger: 0

Barnens Paradis:
Klättra, svinga dig runt och åk utför på den fantasifulla lekplatsen. I Barnens Paradis finns fyra rutschkanor, två hängbroar, två klättertorn och tre fågelburar, en klätterbana, sex nättunnlar och ett otal lianer och en snurrkarusell.Tillverkare: Monstrum ApS (DK)Höjd: 9 meterYta:500 kvmLängdgräns: 0 cm

Emelys trädgårdscafé
Njut av glass och godsaker på Lisebergs högst belägna café.

Bild:
Fler bilder på AreoSpin finns i Lisebergs Mediabank.

Film:
För rörligt material - vänligen kontakta Julia Vasilis.