En av världens högsta och snabbaste VR-upplevelse på tillfälligt besök på Liseberg i sommar – AtmosFear VR

Liseberg presenterar attraktionsnyheten AtmosFear VR – en skräddarsydd ”virtual reality”-upplevelse i en hastighet av 110km/h ner för Europas högsta ”fritt fall”. AtmosFear VR öppnar i samband med Lisebergs premiär 23 april och stannar fram till att Balder kan öppna senare på sommaren.

AtmosFear är fritt fall-attraktionen som öppnade 2011 i Lisebergstornet. Med hjälp av VR-glasögon erbjuds åkarna i sommar en helt unik virtuell upplevelse i ett fritt fall från nästan 100 meters höjd. En skräddarsydd VR-värld har utvecklats särskilt för att passa åkturen i AtmosFear.

– I en Sci-fi version av Liseberg i en avlägsen framtid färdas du från AtmosFears station genom maskhål och olika galaxer innan du under attack av robotar kastas nästan 100 meter nedåt i 110 km/h. Det blir en av de mest intensiva VR-upplevelserna i världen, säger Andreas Andersen, vd Liseberg.

Den virtuella världen har utvecklats av VR-företaget VR Coaster tillsammans med Quarryfold Studios. Den synkroniseras exakt med den fysiska åkturen för att skapa en upplevelse för alla sinnen – helt olikt något annat. Det finns bara en handfull fritt fall-attraktioner med VR i världen – och Atmosfear VR blir den tekniskt mest avancerade av alla.

– Vi vet att det finns många gäster som kommer sakna Balder de första månaderna av sommarsäsongen. Därför öppnar vi Atmosfear VR som en värdig, tillfällig, ersättare, säger Andreas Andersen, vd Liseberg.

Atmosfear VR kommer inte kosta extra utan ingår i åkpasset. Premiär 23 april, när Liseberg öppnar för säsongen.

För mer information, kontakta:
Ebba Källeskog, pressansvarig Liseberg, på 072–5222730 eller ebba.kalleskog@liseberg.se.

Fakta om AtmosFear VR
Öppnar: 23 april
Höjd på tornet: 116 meter (146 meter över havet)
Hastighet: ca 110 km/h
G-krafter: 4 positiva G
Åktid: ca 2 minuter
Längdgräns: 140 cm
Antal åkare: 36 per åktur, VR-glasögon valfritt
Kö: Endast virtuell kö i Lisebergsappen.
Investering: 5 mkr

Andreas Andersen