Feststämning när Liseberg öppnade för säsongen

Feststämning när Liseberg öppnade för säsongen

Prick klockan 12 slog grindarna upp till årets Lisebergssäsong. Ivriga gäster hälsades välkomna med blåsorkester, jubel och hejarop från de Lisebergsanställda. ­– Vi har ju längtat efter våra gäster, och det känns fantastiskt att de äntligen är här, säger vice vd Thomas Sjöstrand.

En värmande vårsol från klarblå himmel gav precis den inramning som man kan önska för Göteborgs säkraste vårtecken – Lisebergspremiären. När de första gästerna rusade in steg jublet bland de Lisebergsanställda som samlats innanför huvudentrén för att hälsa välkomna.

Inne i parken väntade, förutom gamla favoritattraktioner, det helt nya området Lisebergs Trädgårdar. Från FlumeRide löper en slingrande stig upp på berget. Här blandas grönskan med gjutjärnsräcken, trätrall och grusgångar. Stigen är inte bara ett vackert promenadstråk utan ett sätt att göra det enklare för barnvagnar och rullstolar att ta sig upp till Lisebergs Trädgårdar. I Den förbjudna trädgården lurar faror och giftiga växter och i Emilys trädgård bereder rosenrabatterna ut sig precis så symmetrisk som sig bör i en viktoriansk trädgård. Lisebergs Trädgårdar är på hela 6300 kvadratmeter och innehåller, förutom vackra planteringar och en av Göteborgs största lekplatser, även den magnifika tvåvåningskarusellen Blomsterkarusellen.

Bästa utsikten hittar man i årets åknyhet – den interaktiva flygplansattraktionen AeroSpin, 70 meter över havet.

– Äntligen får vi chansen att visa våra gäster vad det är vi har jobbat med hela vintern. Premiärdagen är alltid speciell, men i år känns det extra kul – det hör ju inte till vanligheterna att få vara med och öppna ett helt nytt parkområde, säger Thomas Sjöstrand, Lisebergs vice vd.

En annan nyhet är att klassiska restaurangen Tyrolen har fått en stor Biergarten med plats för 400 gäster. Med lummig grönska och kulörta lyktor skapas en gemytlig atmosfär i anslutning till den anrika krogen. Det är här man som gäst ska bänka sig i sommar om man inte vill missa en enda match från EM i fotboll.

Liseberg Trädgård och Inredning är en ny butik på Lisebergs shoppingstråk Storgatan. Här säljs inredning, trädgårdsredskap, fröer och annat som passar perfekt för ett skönare uteliv. Då och då kommer Lisebergs trädgårdsmästare till butiken och ger tips.

Längre fram på säsongen kommer Liseberg, precis som vanligt att bjuda på underhållning i världsklass. Stora Scenen gästas av bland andra Deep Purple, Miriam Bryant, Bob Hund, Primal Scream, Melissa Horn, Lars Winnerbäck, Takida och Marcus & Martinus. Dessutom 20-årsjubilerar Carl-Einar Häckner med sin varieté, som i år heter Vulkan, och Lotta Engberg kommer att showa med sina gästartister i Lotta på Liseberg.

Polketten kickstartar danssommaren redan idag på premiärdagen med dans till folkkära Flamingokvintetten.

Årets alla nyheter innebär en total investering på cirka 180 miljoner kronor för Liseberg.

För mer information kontakta:
Julia Vasilis, informationschef, 0705-32 84 07
Katarina Kolb, PR- och pressansvarig, 031-733 01 41 eller 0706-38 82 30

Fakta:
AeroSpin (Sky Roller):
Här kan den som vågar pröva sina vingar! AeroSpin bjuder på en kittlande flygtur högt i det blå – med en twist, den som bemästrar tekniken kan få sitt eget flygplan att snurra. Få ditt eget flygplan att snurra om du kan, vill och vågar. Det går också bra att bara åka runt och njuta av utsikten, i och med AeroSpins placering uppe på Liseberget kommer man hela 70 meter över havet.
Tillverkare: Gerstlauer, Amusement Rides GMBH
Höjd: 35 m
Antal passagerare: 24
Kapacitet: Ca 480 åkare/h
Längdgräns: 130 cm, rekommenderad maxlängd 195 cm.
Antal kuponger: 3
Max antal spins under en åktur: ca 60

Blomsterkarusellen (Venetian Carousel):
För de små äventyrarna väntar sagolika åkturer genom ett hav av blommor i den nya praktfulla Blomsterkarusellen. Det är dubbelt så roligt att rida ponny i en dubbeldäckarkarusell!
Tillverkare: Bertazzon 3B Srl
Höjd: 7,9 m
Diameter: 11 m
Antal passagerare: 70 vuxna eller 76 barn
Kapacitet:Ca 1140 åkare/h
Längdgräns: Med vuxen 0 – 110 cm, ensam från 110 cm
Antal kuponger:0

Barnens Paradis
Klättra, svinga dig runt och åk utför på den fantasifulla lekplatsen. I Barnens Paradis finns fyra rutschkanor, två hängbroar, två klättertorn och tre fågelburar, en klätterbana, sex nättunnlar och ett otal lianer och en snurrkarusell.
Tillverkare: Monstrum ApS (DK)
Höjd: 9 meter
Yta: 500 kvm
Längdgräns: Barn under 4 år måste leka tillsammans med en vuxen.
Antal kuponger: 0

Liseberg är en av de ledande nöjesparkerna i Europa och erbjuder underhållning, attraktioner, restauranger och boende av högsta klass. Varje år tar parken emot cirka 3,2 miljoner gäster, vilket gör Liseberg till Sveriges mest besökta resmål.