Foto: Alexandra Gåsland

Underlandet prisas som Europas bästa nya attraktion 2020 och 2021

Lisebergs nya åkattraktion Underlandet som äntligen fick öppna i sommar prisades i veckan som den bästa nya attraktionen i Europas under 2020 och 2021. Priset, European Star Awards,delas ut av den oberoende branschtidningen Kirmes Park Revue och är ett av nöjesparksbranschens mest prestigefyllda priser.

Den 3 juni, i samband med Lisebergs sommarpremiär, fick den nya åkattraktionen Underlandet äntligen chans att öppna för sina första gäster. Det betydde att ett projekt med aktörer över hela världen och som påbörjades redan i 2018 äntligen kunde slutföras. Nu prisas Underlandet som den bästa nya attraktionen i hela Europa, som färdigställts under 2020 och 2021.

– Detta är en stor eloge till det stora interna och externa projekt-team, som har utvecklat attraktionen, säger Andreas Andersen, vd Liseberg. Det var inget enkelt projekt att färdigställa under pandemin, men de lyckades över all förväntan.

Attraktionen är en så kallad ”dark ride”; en tematiserad inomhusattraktion. I en vagn på räls tas besökarna runt i Lisebergskaninernas spännande värld under jord, som förstärks av animationer, ljud och ljus, mekaniska figurer och specialeffekter. Under sommarsäsongen har 125 000 gäster åkt Underlandet och Liseberg hoppas på att det kan bli många fler.

– Jag tror att det är en riktig framtida klassiker vi har byggt! Hittills har vi fått mycket bra reaktioner från de gäster som åkt, säger Andreas Andersen.

Och det var inte bara Underlandet som fick pris. I kategorin Europas bästa större nöjesparker kammade Liseberg hem en femteplats och även attraktionerna Helix, Balder och Mechanica hamnar på topp 5 av bästa attraktioner i sin kategori.

För mer information ombeds journalister kontakta:
Ebba Källeskog, pressansvarig, på 072–5222730 eller ebba.kalleskog@liseberg.se

Om projektet Underlandet
Budget för projektet: 150 miljoner
Koncept: Liseberg och Quarry Fold Studio (England)
Leverantör av attraktionen: Gosetto SRL (Italien)
Tematisering: P&P Projects (Holland) m.fl.
Byggentreprenör Tommy Byggare AB (Sverige)
Produktionstid: januari 2019-april 2020