Tunga namn från Svensk musikindustri till Live at Heart

Förberedelserna inför den trettonde upplagan av showcasefestivalen Live at Heart är inne i en intensiv fas och många viktiga pusselbitar är nu på plats.

Karin Gunnarsson, Fredrik Strage, David Mortimer-Hawkins och Bernard Löhr är några av namnen som kommer till festivalen. Förutom festivalens fokus att skapa en mötesplats för svensk musikbransch pågår arbetet med att boka artister. Dessutom inleder Live at Heart ett långsiktigt samarbete med Svensk Live för att skapa nya mötesplatser för svensk och nordisk musikbransch.

– Det är viktigt att branschen har möjlighet att träffas och diskutera framtiden. På det sättet kan vi skapa förutsättningar för en krisdrabbad bransch att återstarta och växa sig stark igen, säger Joppe Pihlgren, verksamhetsledare på Svensk Live.

– Vi har siktet inställt på att skapa en efterlängtad och inspirerande mötesplats och det känns oerhört kul att idag presentera flera tunga namn från Svensk musikindustri, säger Martin Qvarfordt, vd för Live at Heart.

Tomas Andersson Wij

Med sin röst, sina sånger och en kombination av förtätat allvar och varm humor har Tomas Andersson Wij hittat vägen till sina lyssnares hjärtan. Med ett flitigt turnerande och dryga dussinet album har han i över 20 år byggt sin karriär och stadigt ökat sin publik. Till hösten släpper han en ny skiva. Bland hans andra projekt finns den populära och hyllade podden Hundåren, där han samtalar med artistkollegor om deras värsta motgångsperioder.

I årets Live at Heart medverkar Tomas Andersson Wij i en diasert (dialog + konsert) där han både spelar sina låtar och i ett samtal berättar om livet i och med musiken. Diaserten arrangeras av Studieförbundet Bilda.

Karin Gunnarsson

Karin Gunnarsson är tävlingsproducent för Melodifestivalen och leder Sverige i Eurovision Song Contest som delegationschef. Hon efterträdde Christer Björkman under 2020. Karin är tv-producent och musikredaktör och hartidigare arbetat P3. Karin har jobbat med att bland annat livesända P3 Guld-galan och Musikhjälpen. Karin medverkar under Live at Hearts konferensdel under lördagen.

Bernard Löhr

Bernard Löhr är ett välkänt namn inom branschen och har arbetat med Celine Dion, Robyn, Westlife, Tomas Ledin och Lisa Nilsson. Löhr har arbetat nära Benny Andersson och Abba sedan tidigt 80-tal, nu senast med inspelningen av Abbas album I Still Have Faith in You, som var nominerat för en amerikansk Grammy i kategorin Record of the Year. Under Live at Heart kommer Bernard ge oss insyn i arbetet han gör tillsammans med ABBA.

Fredrik Strage

Som skribent, poddare, författare och dj har Fredrik Strage i mer än 30 år ägnat sig åt popmusik. Under Live at Heart bjuder han på ”Strage on Stage”, en underhållande show om sitt liv vid kravallstaketet och om rockmytologi, idoldyrkan och oläsliga bandloggor.

David Mortimer-Hawkins

David Mortimer-Hawkins är senior A&R manager på Sony Music där han ansvarar för artister som Miss Li, Bo Kaspers Orkester, Albin Lee Meldau, Diskopunk och Eah Jé. Han har en bakgrund som A&R på Stockholm Records och Universal Music där han arbetat med artister som The Cardigans, Anna Ternheim, Lisa Miskovsky, Stakka Bo, Eric Gadd och In Flames. Innan dess jobbade han ett par år som musikförläggare på Sweden Music.

• Stockholm

Live at Heart is a showcase festival and industry conferences. We are showcasing the stars of tomorrow and bringing creative professionals together to inspire, learn and create. During Live at Heart, hundreds of artists, filmmakers, industry delegates and thousands of Live at Heart fans come together in the heart of Örebro - all from different backgrounds, cultures and industries.

Visit us at www.liveatheart.se

Martin Qvarfordt