Amon Amarth Ironside Single Malt Whisky

AMON AMARTH LANSERAR SINGLE MALT WHISKY INSPIRERAD AV NORDISK MYTOLOGI

Svenska metalbandet Amon Amarth lanserar nu sin Amon Amarth Ironside Single Malt Whisky i samarbete med Live Brands Factory AB. Denna förädlade whisky är tillverkad med yttersta precision och såväl dryck som paketering andas nordisk mytologi rakt igenom. Inspirerad av bandets rika arv och musikaliska berättande tar Amon Amarth Ironside Single Malt Whisky entusiasterna med på en äventyrlig smakresa.

Amon Amarth Ironside Single Malt Whisky är ett gyllene destillat med en smakprofil som tar dig med på en unik smakupplevelse. Med sin generösa doft av apelsinskrokant och tropiska frukter, inklusive mango, mandarin, persika, ananas och nyskördad honung, bjuder drycken in till en oemotståndlig upplevelse. En distinkt och lockande rökighet ger därpå whiskyn en extra dimension. I gommen avger whiskyn en märkbart rökigare palett, där toner av färsk apelsin och ljus choklad harmoniserar med subtila nyanser av gyllengula äpplen och vanilj. En relativt torr avslutning med kvardröjande toner av halm och apelsinskal, ger dig en mjuk och behaglig avrundning på smakresan. Whiskyn har en alkoholhalt på 43%, vilket borgar för en balanserad och raffinerad dryckesupplevelse.

Olavi Mikkonen, gitarrist och medgrundare av Amon Amarth, är mycket nöjd med blandningen och berättar entusiastiskt: "Vi är stolta över att presentera Amon Amarth Ironside Single Malt Whisky, en alldeles utomordentlig skapelse som verkligen fångar vår passion för såväl det nordiska arvet som den ädla whiskykonsten. Med sina fängslande smaker och subtila rökighet hyllar Whiskyn de episka sagorna som har inspirerat vår musik genom åren."

Sari H Wilholm, Client & Brand Manager på Live Brands Factory AB delar också med sig av sina tankar inför lanseringen: "Vi är stolta över samarbetet med Amon Amarth. Tillsammans har vi skapat denna fina smakrika whisky. Den representerar bandets passion och erbjuder whiskyentusiaster en unik upplevelse. Att få vara på plats på Svenska Agitator, och tillsammans skapa denna goda dryck var en riktigt kul och lärorik upplevelse."

Amon Amarth Ironside Single Malt Whisky kommer att finnas till försäljning från och med den 4 september 2023, i Sverige genom Systembolaget. Både Amon Amarth-fans och whiskykännare är välkomna att ge sig ut på denna extraordinära resa och omfamna kraften hos Amon Amarth Ironside Single Malt Whisky. Upplagan är strikt begränsad till 3000 flaskor, varje flaska med unikt nummer.

Amon Amarth Ironside Single Malt Whisky
Typ av Whisky: Svensk Single Malt