Thin Lizzy Irish Whiskey (Foto: Kornel)

LIVE BRANDS FACTORY AB LANSERAR PRISBELÖNT WHISKEY FRÅN ROCKIKONERNA THIN LIZZY

Rockikonerna Thin Lizzy från Dublin slog igenom 1973 med sin version av den irländska folkvisan Whiskey In the Jar. Nu lanserar bandet äntligen en egen whiskey och i Sverige sker detta i samarbete med Live Brands Factory AB. Den trippeldestillerade whiskeyn är en blandning av irländsk korn- och malt whiskey, innan den slutligen fått mogna på förkolnade bourbonfat. Smaken är len med tydliga toner av såväl malt som vanilj och toppas med en lätt rökighet. Inför lanseringen vann whiskeyn dubbla guld i den anrika tävlingen Europe Wine & Spirits Trophy i Luxemburg. Som kronan på verket är etiketten dessutom designad av Jim Fitzpatrick, som målat omslagen till flera av Thin Lizzys klassiska album. Säljstart på Systembolaget är den 19 juni.

BAKGRUND OCH HISTORIA
Thin Lizzy
bildades redan 1969, men bandets stora genombrott kom 1973 med en rockversion av den traditionella irländska folkvisan Whiskey In The Jar. Detta är än idag en av bandets absolut största låtar med över 81 miljoner streams på Spotify och låten gjorde att Thin Lizzy för evigt kommer att förknippas med Irland och sin hemstad Dublin. 1998 släppte dessutom Metallica sin version av låten för att hylla Thin Lizzy, vilket bidrog till att en ny generation fick upp ögonen för bandet.

Under senare delen av 70-talet och början av 80-talet var Thin Lizzy fortsatt ett av de dominerande rockbanden internationellt, med sin unika stil och den mytomspunna frontmannen Phil Lynott i spetsen. Bandet släppte flera framgångsrika album och deras hits spelades på radiostationer världen över. Dessvärre avled den mycket omtyckte Lynott 1986 och har sedan dess uppnått legendstatus i rockvärlden. 2005 lät man därför resa en bronsstaty av honom i helfigur mitt på Grafton Street i centrala Dublin. Dit vallfärdar nu fans från hela världen, för att låta sig fotograferas med statyn.

Även i Sverige har Thin Lizzy gjort så pass starkt avtryck att eventet King’s Call årligen arrangeras i Stockholm, för att hylla den framlidne Phil Lynott. Eventet samlar en stor del av den svenska rockeliten på scen, där man i unika bandkonstellationer framför Thin Lizzys klassiska låtar inför en entusiastisk publik. Sedan starten 2009 har varje event i princip varit fullsatt och flera internationella gästartister har dykt upp. Särskilt uppskattat har det såklart varit när medlemmar från Thin Lizzy varit med och spelat, vilket hänt ett flertal gånger.

THIN LIZZY IRISH WHISKEY
Thin Lizzy
-medlemmarna Scott Gorham och Brian Downey, tillsammans med Phil Lynotts familj Caroline, Sarah och Cathleen har under en tvåårsperiod jobbat intensivt tillsammans med West Cork Distillers för att tillsammans skapa en irländsk whiskey, där ett gediget hantverk i kombination med bandets visuella uttryck skulle förenas på bästa sätt.

Engagerade och kompromisslösa i sitt arbete så valde gruppen efter många provningar en ovanlig blandning av korn och malt, som trippeldestillerats och därefter fått mogna på förkolnade bourbonfat. Smaken är len med tydliga toner av såväl malt som vanilj och toppas med en lätt rökighet. Thin Lizzy Irish Whiskey var född.

Inför lanseringen vann whiskeyn dubbla guld i 2022 års upplaga av den anrika tävlingen Europe Wine & Spirits Trophy i Luxemburg. Som kronan på verket är etiketten på flaskan dessutom designad av Jim Fitzpatrick, som designat omslagen till flera av Thin Lizzys klassiska album. Såväl innehåll som förpackning går därmed helt i linje med Thin Lizzys starka och säregna uttryck. I Sverige lanseras nu Thin Lizzy Irish Whiskey i samarbete med Live Brands Factory AB och säljstart på Systembolaget är den 19 juni.

FAKTARUTA
Thin Lizzy Irish Whiskey