Stefan Carlsson, Dynapac

Dynapac kommer till mässan med bara rena nyheter

– Allt vi kommer att visa på Entreprenad Live kommer att vara nyheter.
Det säger Stefan Carlsson, säljare på Dynapac.
– Vi har börjat tillverka och sälja svensktillverkade vibroplattor igen och vi kommer att visa flera eldrivna maskiner.

Dynapac kommer bland annat att ställa ut en energieffektiv eldriven vält på 1 600 kilo.
– Den har rullat på reparationsjobb i Skåne hela sommaren och vid arbetsdagarnas slut har det funnits gott om energi kvar i batteriet.
– Vi tror att det finns en stor framtid i el.

Fullt med Dynapac-nyheter

Företaget planerar också att ställa ut större vältar på 8, 12 eller 16 ton.
– De är utrustade med packningsmätare och ett datorpaket som bland annat kan analysera svagheter i marken och när marken är färdigpackad. Det finns egentligen en gammal lag som kräver detta men först nu börjar entreprenörerna inse att det är det som gäller.

Stefan Carlsson drabbades själv tidigt av coronan så med antikroppar och vaccinering i kroppen har han kört på lite som vanligt med kundkontakterna. Han har också hunnit vara med på sin första mässa sedan pandemin bröt ut – Have & Landskap – i Danmark. Och hans erfarenheter därifrån visar att det finns ett sug efter mässor också från kunder och besökare.
– Det kom väldigt mycket folk, berättar Stefan Carlsson.

Efter dippen i fjol våras har affärerna under corona-året flutit på bra för Dynapac.
– Det är ett bra sug efter grejorna. Det pågår väldigt många infrastrukturprojekt i Sverige just nu.

Men om problemet i början var själva pandemin så är det bristen på material som i dag ställer till det.
– Leveranstiderna har fördröjts. Många köpare avvaktade i början men nu vågar de inte vänta längre, säger Stefan Carlsson.

Dynapac DFP9X

Dynapac är ursprungligen ett svenskt företag som startade i Stockholm 1934. Huvudkontoret ligger i Wardenburg, Tyskland och den svenska fabriken ligger i Karlskrona. Dynapac tillverkar produkter för packning och asfaltutläggning. Företaget har 350- 400 anställda i Sverige.
– Den övervägande delen av vår tillverkning går på export och vi har fabriker i Sverige, Tyskland, Brasilien, Indien och Kina.

Företaget har bytt ägare flera gånger genom åren och sedan 2017 ägs det av FAYAT Group, ett franskt företag.
– Det har varit en bra förändring. Det känns lite grand som att komma hem, säger Stefan Carlsson.

-----------------------------------------------------------

Entreprenad Lives idé är att skapa starka regionala mässor för proffs inom bygg- och anläggningsbranschen med fokus på entreprenad och bestående av utställning, provkörning, seminarier och upplevelser.